El Funicular de Gelida, el mitjà de transport que des de fa un segle connecta l’estació de tren amb aquesta localitat de l’Alt Penedès, viu un centenari agredolç. Inaugurat l’1 de novembre del 1924, la celebració dels primers cent anys d’aquest mitjà de transport arriba amb el servei aturat des de fa més d’un any per culpa d’una avaria al sistema motriu detectada la primavera del 2023 i, alhora, amb la promesa per part del Govern d’una inversió de 4 milions d’euros per recuperar el funcionament d’aquesta línia de funicular, el popular 'funi', per tenir-lo operatiu a finals de 2026.
Així ho va afirmar dissabte passat i en el marc de les celebracions del centenari, la consellera de Territori, Silvia Paneque, que va manifestar “el compromís ferm del Govern de la Generalitat amb el funicular” per anunciar a continuació “la inversió de quatre milions d’euros per tornar-lo a posar en funcionament”. “Em complau de veritat, anunciar-vos que el Funicular, el recuperarem, en aquests cent anys després d’aquell 1924, quan va començar a funcionar”, va afegir la consellera, afegint que la Generalitat impulsarà la redacció dels projectes que recolliran les actuacions per a reparar el sistema motriu i possibilitar la represa del servei d'aquest funicular, operat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). El pressupost estimat per aquestes actuacions és de 4 milions d’euros i és previst que estiguin finalitzats l’estiu vinent amb la idea de tenir l’obra acabada a final del 2026.
Cent anys de Funicular
L’orografia particular de Gelida, situada sobre un vessant que descendeix cap a la riba del riu Anoia, va comportar que la línia de tren quedés apartada del nucli urbà en una localitat que a finals del segle XIX combinava l’aparició de les primeres indústries amb la condició de vila d’estiueig. Aquests elements van incrementar el trànsit de persones entre la vila i la vall i va determinar la projecció d’una línia de funicular per connectar l’estació del ferrocarril amb el nucli urbà. Així, durant el mes d’abril de 1923 es van iniciar les obres del Funicular de Gelida, que va estar enllestit la tardor de l’any 1924.
Es tractava del quart funicular construït a Catalunya i ben aviat va ser de gran rellevància per als veïns de Gelida i, especialment, per als treballadors de les indústries que, en finalitzar la jornada, ja no havien de fer a peu el trajecte de pujada. L’èxit es va consolidar durant la dècada dels cinquanta, amb la celebració del 25è aniversari de la línia, en paral·lel al creixement de la població i el nombre de visitants estacionals que decidien passar els mesos d’estiu a Gelida. L’arribada dels anys seixanta, però, va posar fi a l’època daurada del Funicular de Gelida, que va experimentar una notable pèrdua de viatgers i va començar a acumular grans pèrdues, a causa de la popularització de l’automòbil. Durant aquella època, els veïns es van mobilitzar per assegurar la continuïtat del servei i evitar-ne el tancament.
A principis del 1980, la Generalitat va encarregar la gestió del Funicular de Gelida a FGC i, durant la tardor de l’any 1981, l’antic funicular va fer el seu últim viatge per donar pas a treballs de reforma. Els cotxes es van traslladar als tallers d’FGC a Martorell on es van revisar els xassissos i es van construir unes noves carrosseries de fusta, seguint l’estil de les originals. A la línia es van renovar elements de la maquinària i també es va substituir el sistema de politges i el cable de tracció, i es van renovar completament la via i les estacions. La línia va ser reinaugurada el 3 d’abril de 1982.
L’any 2012 el servei públic regular va ser substituït per un nou tipus de servei turístic, amb circulacions els dies festius i els caps de setmana; i el 2017 FGC va decidir posar en marxa un pla de renovació que contemplava la substitució dels elements degradats, la renovació dels vehicles i la modernització de les instal·lacions. Els treballs es van iniciar el mes de juny del 2017 i el funicular va tornar a funcionar el 6 d’abril de 2019 després de l’adquisició de bastidors de nova construcció i de renovar els elements de via, revisar la maquinària i els mecanismes de seguretat i substituir el cable de tracció. Amb tot, la detecció d’una avaria a un dels elements originals de la maquinària va determinar el tancament provisional de la línia el maig de 2023, amb la interrupció total de les circulacions. El servei del Funicular de Gelida s’ha realitzat, des de llavors, amb autobús, a l’espera que la inversió anunciada restableixi el funcionament del ja centenari mitjà de transport.