Informe duríssim de la Sindicatura de Comptes de Catalunya al Servei Català de la Salut (CatSalut), concretament sobre la prestació del servei extrahospitalari per a l'atenció a la insuficiència renal en l'exercici 2022. L'informe, aprovat el passat mes de novembre, fiscalitza l'eficiència, l'eficàcia i l'economia en la prestació d'aquest servei, i les conclusions són molt negatives per a CatSalut: detecta una manca de lideratge, un sobrecost del servei, infrautilització de determinades tècniques, problemes de governança...
Manca d'avaluació de la satisfacció dels usuaris
Però anem a pams. Pel que fa al pla estratègic d'ordenació de l'atenció al pacient nefrològic, la Sindicatura de Comptes apunta que aquest es troba "obsolet". Així, tot i assenyalar que el CatSalut té les eines necessàries per planificar l'activitat i identificar les necessitats del servei, "no n'ha utilitzat aspectes clau", assenyalant les funcions dels nivells assistencials i els criteris territorials d'obertura de nous punts d'atenció. En aquest sentit, també destaquen que el "volum de l'activitat contractada no va variar en funció del nombre de pacients que necessitaven hemodiàlisi" i que en els deu centres l'activitat facturada va superar l'import màxim fixat. Pel que fa a l'eficàcia —un dels altres elements analitzats per la Sindicatura de Comptes—, aquesta apunta que els objectius previstos en el pla estratègic no es van complir, ja que l'any 2022, un 9,79 dels pacients vivien a més de 20 km del centre més proper, xifra que superava el que s'havia fixat. Per altra banda, des de la Sindicatura també observen la manca d'avaluació de la satisfacció dels usuaris, així com àrees de millora en la "identificació, registre i prevenció de la malaltia renal crònica".
Sobre l'eficiència, s'ha detectat una manca de justificació en l'informe de necessitats de la contractació extrahospitalària: "A parer de la Sindicatura, hi ha fets que podrien constituir indicis de comportament col·lusori entre les empreses guanyadores del concurs", apunten. Respecte a l'anàlisi econòmica, l'organisme considera que "el costat de la prestació del servei no està acreditat a partir d'un escandall o estudi de costos que justifiqui les tarifes que el CatSalut satisfà als centres". Així, assenyalen que el cost anual que s'assumia per un pacient en hemodiàlisi extrahospitalària (47.744 euros, segons els càlculs de la Sindicatura) supera el cost de l'hemodiàlisi hospitalària i el de la peritoneal (29.724 euros). A més, segons l'estudi, s'han detectat factures de sessions de diàlisi de diferents centres pel mateix pacient i dia, ja que el CatSalut no disposa, assenyalen en l'informe, d'un sistema de validació "prou robust" per evitar precisament que es facturin serveis no realitzats.
"Problemes cabdals de governança"
També es lamenta el fet que la diàlisi peritoneal (consistent a col·locar una sonda suau en la cavitat abdominal i omplir-la d'un líquid netejador conegut com a solució de diàlisi) està "infrautilitzada", malgrat que és una tècnica recomanada per diferents organismes i des de fa anys. L'informe acaba amb una advertència sobre els "problemes cabdals de governança" que afecten diferents punts del servei: des de la planificació de l'atenció, la concurrència de la contractació, la prevenció de la malaltia renal crònica o el transport sanitari. "No es garanteix un marc d'actuació que respongui als principis d'economia, eficàcia, eficiència, ni a criteris propis de l'avaluació de polítiques públiques". Per això mateix, la Sindicatura recomana a CatSalut la planificació dels recursos, el control de la prestació del servei, la contractació i la política d'identificació precoç de la malaltia i de l'accessibilitat als tractaments domiciliari com a mesures per millorar.