La tensió que existeix entre els taxistes i els VTC no és única a l’estat espanyol. A Europa, cada país té la seva pròpia regulació de convivència entre els taxis públics i els conductors amb llicència de VTC. En la majoria de casos, hi ha hagut una disputa prèvia per a la convivència que ha acabat per resoldre's en un alt tribunal.

Uber, la plataforma de transport privat més estesa a Europa, és present a 65 països el 2018 i en més de 650 ciutats. L'empresa californiana fundada el 2009 ha estat acusada de “pràctiques no competitives” respecte als taxis, motiu pel qual ha hagut de deixar d’operar en moltes ciutats.

El 2017, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea va concloure que els serveis de transport com Uber havia d'estar regulat com els taxis. Europa, doncs, va posicionar-se a favor dels taxistes. El tribunal va considerar que Uber és equiparable a un servei públic, i que com a tal, cal sotmetre's a regulacions i llicències. Aquesta tasca, però, la va derivar a cada un dels estats membres.

Regne Unit

Al Regne Unit, Uber funciona des de l'any 2012. Actualment hi ha el doble de vehicles VTC que de taxis. El 2017 les autoritats de Londres van retirar-li la llicència per operar a la ciutat, però després un jutjat li va atorgar un permís provisional de 15 mesos.

A finals d'any, Uber va perdre un recurs que obliga l'empresa a reconèixer drets laborals als seus conductors, com el salari mínim i període de vacances.

La companyia americana té al voltant de 40.000 conductors i 3,5 milions de clients a Londres. Segons xifres de l’Associació de Categoria de Vehicles amb Conductor del 2018 les llicències de conductor de taxi arriben als 70.000 i les de vehicle de taxi als 90.000. La xifra es dispara en les llicències VTC, 210.300 vehicles i 218.300 conductors.

Taxi London Wikimedia

França

A França, la convivència entre els vehicles VTC i els taxis és semblant a Espanya, fins al punt que els taxistes han anunciat mobilitzacions divendres vinent. A París, hi ha el doble de taxis que de vehicles privats amb conductor. A més, França és un dels països pioners en voler tirar endavant la precontractació mínima de 15 minuts d'antelació però el Consell d'Estat mai va aprovar-ho.

A França, per aconseguir una llicència VTC, el cost màxim és d'uns 200 euros, mentre que aconseguir una llicència de taxi pot costar fins a 100.000 euros. A més de la competència deslleial, aquest ha estat un altre motiu pel qual el gremi de taxistes s'ha manifestat múltiples vegades en l'últim any a París.

Taxi Paris Wikimedia

Bèlgica

A Bèlgica l'equiparació de taxis i VTC és pràcticament equilibrada. S'ha aconseguit regular després que el 3 de gener del 2019 la justícia belga va prohibir de manera definitiva el funcionament independent de la plataforma Uber. Una sentència del Tribunal de Comerç de Brussel·les va senyalar que només els conductors amb una llicència de taxi a Brussel·les i la placa lumínica al sostre del vehicle podran operar a la capital.

Fins aleshores, segons dades de l’Agrupació Nacional d'Empreses de Vehicles Taxis i de Lloguer amb Conductor, a Bèlgica hi existeixen 2.175 empreses de taxis amb llicència per a un total de 10.089 vehicles entre conductors autònoms i independents, cosa que representa una ràtio de 0,39 taxis per habitant.

Davant aquesta situació, al juliol del 2018 es va començar a desenvolupar un nou "pla del taxi" per a eliminar progressivament la venda "en negre" de llicències.

Taxi Brusel·les Wikimedia

Alemanya

A Alemanya, la regulació dels VTC és competència dels estats federals. A Berlín i Munic poden operar, però el conductor ha d'acreditar prèviament una llicència de transport de passatgers i la llicència de taxi. Tot i això, a Alemanya les normes per les llicències no queden clares i per això és dificultós contractar conductors independents. A més de les llicències, per ser conductor cal aprovar exàmens de salut i de conducció.

Per altra banda, les plataformes de conductors privats, els obliguen a tornar la diferència entre viatges a l'empresa, de manera que la quantitat de trajectes que poden fer queda limitada. El nombre de taxis ronda els 56.000, dels quals 8.000 operen a Berlín, segons dades de l’Associació de Categoria de Vehicles amb Conductor del 2018, mentre que es desconeix la xifra concreta de les llicències VTC.

Taxi Berlín Wikimedia

Portugal

A l'agost del 2018 Portugal va llançar la "llei Uber", que per primera vegada va regular la convivència entre els VTC i els taxis al país. A més d'Uber, és el país europeu on també hi opera l'espanyola Cabify i la portuguesa Taxify.

La llei, pactada al Parlament, obliga el gremi de vehicles amb conductor privat a cedir el 5% dels beneficis a l'Estat per cada trajecte. La resposta dels taxistes no es va fer esperar, que han protagonitzat diverses protestes a Lisboa i Oporto.

Taxi Porto Wikimedia

Itàlia

A Itàlia passa el mateix que Anglaterra i el contrari que França. Al país mediterrani hi ha el doble de conductors amb llicència VTC que de taxistes. Es calcula que hi treballen uns 40.000 taxistes, la meitat a les principals ciutats, mentre que el nombre de vehicles amb conductor arriba als 80.000, segons dades de l’Associació de Categoria de Vehicles amb Conductor del 2018.

Taxi Roma Wikimedia