Com serà la nova selectivitat? Aquesta és la pregunta que ha abordat el grup de treball de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), en la qual les universitats han proposat que les faltes restin fins a dos punts en els exàmens de llengua castellana i altres llengües oficials a l'Estat, com el català. En el cas de llengua estrangera, la penalització per la coherència, cohesió, correcció gramatical, lèxica i ortogràfica pot arribar a 1,5 punts. En la resta de matèries, un punt del total.

Aquesta i altres propostes arriben després que al juny el govern espanyol validés la nova selectivitat, amb un únic model d'examen i criteris de correcció comuns a tot l'Estat. Ara, la CRUE ha plantejat els acords mínims per a les proves d'accés a la universitat del curs actual i han proposat l'homogeneïtzació, així com que es facin la primera setmana de juny a totes les comunitats 3, 4 i 5 de juny—. A Catalunya, però, les dates ja estaven fixades per a la segona setmana: els dies 11, 12 i 13 de juny.

Les penalitzacions per faltes a cada comunitat

Pel que fa a les faltes d'ortografia i gramaticals, hi ha molta diferència de criteris arreu de l'Estat. Algunes comunitats com Extremadura i Castella-la Manxa són molt exigents, mentre que l'Aragó ho és poc. A continuació, un resum de cada autonomia, de més a menys exigent:

  • Extremadura: mig punt menys per cada falta, sense límit de punts. Amb cinc faltes se suspèn l'examen.
  • Castella-la Manxa: si bé les dues primeres no es penalitzen, tres faltes resten un punt; quatre faltes, dos punts; cinc faltes, tres punts. Amb cinc faltes se suspèn l'examen.
  • Múrcia: mig punt menys per cada falta, fins a tres punts.
  • Madrid: la primera no es penalitza, però la resta de faltes són mig punt menys, fins a tres punts.
  • País Valencià: 0,25 menys per cada falta, fins a tres punts.
  • Castella i Lleó: 0,25 menys per cada falta, fins a tres punts.
  • Cantàbria: 0,25 menys per cada falta, fins a 1,5 punts.
  • Canàries: les dues primeres no es penalitzen, però la resta de faltes són 0,2 menys, fins a tres punts.
  • Catalunya: 0,1 menys per cada falta, sense límit de punts.
  • Galícia: 0,1 menys per cada falta, fins a dos punts.
  • Astúries: les dues primeres no es penalitzen, però la resta són 0,1 menys, fins a dos punts.
  • Andalusia: les dues primeres no es penalitzen, però després són 0,25 menys per cada tres faltes, fins a un màxim de 0,75 punts.
  • Navarra: 0,25 menys per cada cinc faltes, fins a un punt.
  • Balears: les cinc primeres no es penalitzen, però entre 6 i 10 faltes són 0,25 menys; entre 11 i 15, 0,5 menys; entre 16 i 20, un punt menys; entre 21 i 26, 1,5 punts menys; i dos punts menys per més de 26. 
  • La Rioja: no es concreta la penalització, però el màxim és de dos punts.
  • País Basc: no es concreta la penalització, però el màxim és de dos punts.
  • Aragó: no es concreta la penalització, però el màxim és d'un punt.

Altres canvis en la selectivitat

La proposta de la CRUE busca homogeneïtzar les proves a tot l'Estat, un camí que caldrà seguir el 2026 per "mostrar l'equitat de les proves en tot el que tenen en comú (els territoris), però que al mateix temps respecti i representi allò propi de cada comunitat". Així, el text planteja que cada matèria tindrà un model únic d'exercici que s'estructurarà en diferents apartats o blocs, alhora que afegeix que les persones responsables de la coordinació de la matèria podran incloure la possibilitat d'escollir entre diverses preguntes o tasques en alguns apartats. Les preguntes podran ser de resposta tancada, semi construïda o obertes, sempre que la puntuació assignada a les de resposta oberta i semi construïda arribi com a mínim al 70%.

També cal dir que les proves tindran un disseny competencial en aplicació de la normativa, que haurà d'estar present en un mínim del 20-25% de les preguntes —que s'han de respondre obligatòriament—. De la mateixa manera, planteja la necessitat de "minimitzar l'impacte" de la transició dels models de més opcionalitat que es van fer en l'anterior convocatòria (seguint els de la covid) i el nou model que s'instaurarà aquest curs. La CRUE ha acordat que les persones encarregades de la coordinació dels exàmens de cada matèria i cada comunitat participin conjuntament en el desenvolupament de propostes harmonitzades d'exàmens de convocatòries posteriors. Finalment, ha agraït la feina i ha valorat que "obre un camí d'homogeneïtzació" sobre el qual es podrà aprofundir en convocatòries posteriors, ja que es planteja una "transició progressiva" cap al nou sistema que permeti els estudiants una adaptació "gradual".

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!