El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori iniciarà la setmana vinent els treballs de desviament de serveis afectats en el marc de la connexió de les línies Llobregat - Anoia i del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), a Barcelona. Es preveu que aquests treballs durin un any i dos mesos, i que s’hi destini una inversió de 6,4 milions d’euros. Es tracta d’una mesura que, a més, millorarà la qualitat del transport públic barceloní, ja que connectarà l’estació de Gràcia amb l’estació de Plaça Espanya. La línia que s’allarga és la de Llobregat-Anoia. El Govern calcula que això també afavorirà la connectivitat ferroviària del districte de Gràcia i incrementarà la intermodalitat, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia –que ara finalitza a la Plaça Francesc Macià sense connexió ferroviària– i altres línies d’FGC. Aquests dies es desenvolupen sessions informatives amb el veïnat i representants municipals.
A més, els usuaris que viatgen fins a Barcelona des de la línia Llobregat-Anoia, tindran un millor accés al centre de la ciutat, ja que ara han de fer transbordament amb metro (L1 o L3). Tot això es fa perquè la intenció és que hi hagi més usuaris que viatges sobre vies i no sobre rodes; perquè es vol reduir en un 25% l’ús del vehicle privat a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Es preveu que l’actuació beneficiï 70.000 persones usuàries diàriament, a més de contribuir a la descarbonització de la mobilitat catalana.
Els treballs consisteixen en el desviament de diversos serveis –xarxa d’aigua, de sanejament, telefonia, cable, gas i electricitat– que es veuen afectats per l’execució de les obres previstes per a perllongar la línia des de Plaça Espanya fins a enllaçar amb la línia del Vallès d’FGC, a l’estació de Gràcia. Les reposicions de serveis abasten tres àmbits: la Gran Via de les Corts Catalanes entre el carrer de Llançà i el carrer de Vilamarí, on s’ubicarà el pou d’atac de la tuneladora que perforarà el túnel; la futura estació d’Hospital Clínic; i la nova estació de Gràcia. Entre principis de juliol i principis de setembre, s’efectuarà la campanya de cales al terreny per a la detecció dels serveis existents i afectats per les obres del perllongament en aquests tres àmbits. A continuació, començaran de forma progressiva les actuacions pròpiament de desviament dels serveis.
Es preveu que la inversió total en aquest projecte sigui de 430 milions d’euros, i que la prolongació d’aquesta línia constarà d’un túnel que s’executarà mitjançant tuneladora. Aquesta obra comportarà la construcció de quatre quilòmetres nous de túnel i de tres noves estacions, així com la remodelació dels intercanviadors de Plaça Espanya i Gràcia.