El petit comerç comença aquest divendres una nova campanya de rebaixes "necessària", però marcada per la incertesa davant l'increment dels preus. És la previsió que en fa el president de PIMEComerç, Àlex Goñi, que assegura que el sector està vivint una "caiguda important del consum", derivada de la pèrdua de poder adquisitiu de les famílies per culpa de la inflació. A aquest fet, se li suma l'avançament dels descomptes a les grans superfícies i plataformes, que fan que el petit comerç es vegi abocat a fer el mateix malgrat que el tret de sortida oficial a la campanya de rebaixes d'estiu és l'1 de juliol. Davant d'això, associacions com Comertia o BCN Comerç demanen fixar un calendari de descomptes "clar".
Quant a les previsions de facturació, David Sánchez, president de Comertia, apunta que el sector és "relativament optimista". Per una banda, creuen que les xifres seran similars a les d'anys previs a la pandèmia i això, apunta, és "un bon principi per una recuperació que tots esperem". Alhora, però, coincideix que la sensació és d'incertesa per la disminució de les rendes familiars, arran de la pujada dels preus. "Sí que notem ganes de retornar l'activitat, de consumir i de recuperar l'activitat, i esperem que això compensi la davallada del consum per l'increment de preus", afegeix Sánchez.
Sense restriccions per la covid
S'expressa en la mateixa línia el vicepresident de Barcelona Comerç, Pròsper Puig, que assenyala la complexitat de fer previsions perquè hi ha desconeixement de fins a quin punt les famílies tenen diners per a destinar a les rebaixes. En aquest sentit, assegura que en l'últim mig any s'haurien retirat del mercat de renda familiar disponible entorn de 25.000 milions d'euros que anaven destinats al consum, fet que "ens dona una idea de la magnitud de la tragèdia", segons lamenta el vicepresident de l'associació.
Malgrat això, el sector afirma que la retirada de les restriccions per la covid-19 fa que la campanya d'aquest estiu sigui la més normal dels últims dos anys. Puig afirma que el petit comerç "no està tranquil del tot", però que la lectura que en fan de la caiguda de les mesures és positiva. "Podem tornar a socialitzar i, al cap i a la fi, l'acte de compra és emocional, i això ens ajuda", declara.
L'esperit de rebaixes s'ha perdut
En aquest complicat context, el sector també assenyala les grans superfícies i les plataformes de venda en línia com a responsables de la pèrdua del tradicional esperit de rebaixes, recordant les típiques cues que es formaven a les portes de les botigues el primer dia. "La llibertat de descomptes fa que qualsevol dia de l'any et puguis trobar amb un producte rebaixat. Això ho ha espatllat i no hem enviat un missatge clar al consumidor", lamenta el president de la patronal del petit comerç, Àlex Goñi. En la mateixa línia, el president de Comertia, David Sánchez, demana que "l'esperit" no es deformi, per tal que el consumidor mantingui la percepció que el producte que troba durant la campanya és el mateix, però rebaixat. De totes maneres, Sánchez creu que en un món digital, el sector no té més remei que adaptar-se.
Un calendari de rebaixes més clar
Davant d'aquesta situació, Comertia afirma que les petites empreses, sovint, acaben optant per avançar també les rebaixes. "L'ideal seria unes dates marcades i que tots fóssim iguals, però si els grans operadors s'avancen, el petit comerç també ho farà per no perdre oportunitats", afegeix. Per això, defensen que la solució passa per una regulació més clara. Segons indiquen els representants del petit i mitjà comerç, la llei de consum actual dona ales a la llibertat de rebaixes, i això fa que la campanya ja no sigui "atractiva" pel consumidor. Per Barcelona Comerç, ja no té "cap sentit" parlar de rebaixes. "El que demanem és més equitat fiscal, que es regulin aquestes coses. Tothom té dret a fer negocis, però tots amb les mateixes normes", aclareix Puig.