Et mous amb transport públic? Quantes vegades has fet servir el cotxe durant l'últim mes? Has pensat mai en compartir-lo? Segons diversos estudis, els cotxes privats es passen un 90% del temps aparcats. Aquest podria ser un dels motius pels quals el carsharing està tenint tanta sortida. Però, què és exactament? Aquesta iniciativa, que no és nova, consisteix en compartir el cotxe i cada vegada té més adeptes. Són moltes persones les que trien aquesta opció per desplaçar-se per anar a la feina o bé per fer un petit viatge. Cada vegada hi ha més consciència i són més les persones que volen fer petites i grans accions per intentar combatre el canvi climàtic. L'impacte de la cimera del clima celebrada a Madrid i li repercussió pública de l'arribada i els missatges de la jove activista mediambiental Greta Thunberg així ho demostren. I tots aquests petits o grans passos també arriben a la mobilitat.
“Solució eficient”. Aquesta és l’etiqueta que més fan servir els usuaris d’aquest sistema. I és que cada vegada hi ha més persones amb carnet de conduir però sense cotxe: tenir-ne un i mantenir-lo no és precisament barat. A més, ara també s'hi afegeix la moda d’apostar per la sostenibilitat i preservar el medi ambient.
Tipus de 'carsharing'
Ara bé, dins del carsharing hi ha diferents opcions. Per una banda, hi ha els que comparteixen el seu cotxe per trajectes, com és el cas de plataformes com BlablaCar. Per exemple, si es vol anar fins a Bilbao, és tan fàcil com cercar algú que també hi vagi i tingui encara disponibilitat al seu cotxe. És una bona manera d'estalviar, emetre menys emissions i també de conèixer gent.
Altres, però, el que fan és posar a disposició el seu cotxe, com és el cas de Drivy o SocialCar. Hi ha gent que té cotxe però que no el fa servir cada dia. Aquestes aplicacions el que permeten és posar a disposició el teu cotxe quan no l'utilitzes perquè algú altre sí que pugui fer-ho. Els preus van per hora i oscil·len entre els sis i nou euros. Es tracta de cotxes sense conductor, per tant, sí que s'ha de disposar de carnet. La majoria d'aplicacions permeten obrir el cotxe a través del mòbil.
Algunes empreses lloguen per un temps limitat un vehicle, com el cas de Bluemove. Es poden triar les hores que necessites el vehicle i els quilòmetres que tens intenció de fer i el preu, que va en funció del tipus de cotxe, i evidentment, de la distància. Per exemple, un Opel Adam per 101km pot costar uns 45 euros.
Amb totes aquestes opcions, sovint es fa difícil triar però cada vegada més gent aposta per no tenir un cotxe en propietat. Segons l'estudi de Drivy, fins a un 72% dels usuaris no té cotxe propi, i el 81% dels que no en tenen asseguren que tampoc en volen tenir en un futur.
És més sostenible?
Compartir cotxe implica que hi ha menys vehicles movent-se per les ciutats. Per tant, en l'àmbit de la sostenibilitat, la mobilitat compartida ofereix grans avantatges. D’aquesta manera, si hi ha menys vehicles vol dir que també hi ha menys gasos contaminants a l’atmosfera i, per tant, menys kilòmetres en favor a altres mitjans de transport com el públic, la bicicleta, el patinet elèctric o fins i tot, a peu.
A més, cada vegada són més les marques que aposten pels vehicles híbrids o elèctrics per tal de lluitar contra la crisi climàtica. I, en conseqüència, també hi ha més vehicles que formen part de la filosofia del carsharing que es “mouen” en aquesta mateixa línia.
Motos i patinets elèctrics
No tot s’acaba amb el cotxe. De fet, ja és habitual veure en grans ciutats, com a Barcelona, motos com eCooltra o Scoot. Es tracta de motos elèctriques aparcades per tota la ciutat i a disposició dels usuaris quan les necessiten. Cal també baixar-se l'app i buscar les motos més pròximes a on som. Es pot anar per tota la ciutat però no sortir d'aquesta i s'han de respectar igualment les normes de circulació i aparcar-les on toca.
En el cas d'aquestes motos es paga per minut i pot arribar a costar fins a 0,26 euros. Ara ja proliferen els packs en funció de l'ús que com a usuari se'n pugui fer i hi ha des de l'XS de 15 euros fins a l'XL de 150 euros.
Fins i tot, es comparteixen els patinets elèctrics per anar d'un lloc a l'altre. Es poden trobar per tota la ciutat i, igual que amb les motos, es pot circular per tot arreu, respectant les normes. En el cas de Barcelona, aquesta iniciativa està pendent de regulació.
Les preguntes que planteja
No se sap si el carsharing va començar com una moda o no. El cas és que ha arribat per quedar-se i això també obligarà a les ciutats a adaptar-se. Ara, si més no, el repte que tenen per davant és arribar a les ciutats petites i mitjanes, on l’oferta encara és molt limitada i, en alguns casos, inexistent.
Per altra banda, els ajuntaments també tenen deures en aquest sentit. I és que la proliferació del carsharing i les apps per compartir vehicles, motos i patinets plantegen una sèrie de preguntes. Es poden aparcar a tot arreu? Prenen aquestes motos els lloc de les altres? I en el cas dels patinets, es poden deixar també en un espai públic a cost zero? Caldrà veure com resolen les diferents administracions totes aquestes qüestions.