Aquest divendres comença la primera fase de l’operació sortida de Setmana Santa. Molts catalans, després de dos anys sense poder celebrar aquests dies de festa per culpa de la pandèmia dels anys 2020 i 2021, optaran per viatjar per carretera des d’avui i fins d’aquí dos dilluns, el dia de la Mona. L’operació sortida d’aquest divendres, que coincideix amb l’inici de les vacances escolars i universitàries, preveu que es mobilitzin 490.000 vehicles. A més l’eliminació de les restriccions Covid-19, que estaven en vigor, tot i que més relaxades, la Setmana Santa passada, aquest any també s’ha de tenir en compte l’alliberaments dels peatges, que també pot complicar aquesta operació sortida, pels canvis d’hàbits d’alguns conductors. 

El Servei Català de Trànsit no amaga que es preveuen jornades que poden ser complicades pel gruix important de mobilitat d’oci que es dirigirà tant cap a destinacions de muntanya, atès que les estacions d’esquí catalanes tenen previst mantenir obertes les seves instal·lacions fins al 18 d’abril, així com cap a la platja, cap a la Costa Brava i la Costa Daurada

Per tal de planificar millor les sortides, Trànsit ha fet una previsió d’aquesta primera fase, on es creu que 490.000 vehicles que es desplaçaran des de l’àrea metropolitana de Barcelona cap a la resta del país. El tram horari amb més volum de trànsit serà divendres, de 14 a 21 h, i dissabte, d’11 a 14 hores. Pel que fa al retorn, que s’allargarà de les 12 a les 24 h de diumenge dia 10 d’abril, mobilitzarà un total de 245.000 vehicles -la meitat tornaran el cap setmana vinent, Diumenge de Resurrecció i el dilluns de la Mona. Es preveu que les hores amb més volum de circulació, aquest diumenge, seran de 18 a 21 h.

🔴 EN DIRECTE: Les carreteres de Catalunya amb més retencions aquesta Setmana Santa 2022

 

On hi haurà més cues aquesta Setmana Santa?

Les vies on es poden registrar retencions durant l’operació sortida de divendres a dissabte són l’AP-7, la C-16, la C-17, la C-65, la C-31, l’N-340 i l’N-145, i, quant al retorn de diumenge, aquestes mateixes vies i també la C-33, l’A-2 i la C-55. A més, cal tenir en compte els trams afectats per obres que poden veure reduïda la capacitat viària o comptar amb carrils més estrets i on cal circular amb precaució.

Mossos d'Esquadra - TrànsitUna agent dels Mossos d'Esquadra de Trànsit, al mig de la carretera, en una imatge d'arxiu / EP

Davant d’això, aquest primer cap de setmana s’adoptaran unes mesures especials de circulació, ordenació i regulació del trànsit (carrils addicionals i en sentit contrari a l’habitual, inversió de prioritats a rotondes, carrils d’incorporació) per  tal d’incrementar la capacitat viària, ha assegurat Trànsit. El Mercat del Ram de Vic d’aquest cap de setmana i la Volta a Montserrat en BTT- La Portals també poden complicar la circulació a la C-17 i a la C-55, respectivament a Osona i al Baix Llobregat.

Més morts a les carreteres catalanes

Aquest 2022 a Catalunya ja han mort 37 persones a les carreteres del país. La nova mobilitat postpandèmia es veu clarament, tenint en compte que l’any 2021, durant el mateix temps, en van morir 22 i, en el cas del 2019 -abans del coronavirus-, 39. D’aquestes 37 víctimes mortals, una tercera part (un 37%) pertanyen a col·lectius vulnerables: cinc eren motoristes, dos ciclistes i set vianants.

El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha aprofitat aquesta primera fase de l’operació sortida de Setmana Santa per fer una crida “a la prudència i a la responsabilitat de tothom”, alhora, que ha demanat l’esforç de tothom per intentar aconseguir una Setmana Santa sense víctimes mortals a les carreteres catalanes. En aquest sentit, des de Trànsit es recorda la importància d’utilitzar els sistemes de seguretat passiva; de no manipular el telèfon mòbil ni altres dispositius electrònics per evitar distraccions; de respectar els límits de velocitat, i de no combinar l’alcohol o altres drogues i la conducció. A més, cal insistir en la necessitat de revisar el vehicle abans de sortir a la carretera, ja que amb un bon manteniment s’eviten incidències durant la circulació.