El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha presentat una denúncia davant l'Agència Catalana del Consum (ACC) contra set continguts a Internet que promouen l'anorèxia i la bulímia. És el primer cop que el CAC presenta una denúncia sobre aquest tipus de continguts davant el Govern i ho fa a l'empara d'un decret llei que modifica el codi de consum de Catalunya.
Aquests set continguts inciten a pràctiques contràries a la salut, com ara dietes i hàbits alimentaris no saludables, conductes purgatives, ingesta de medicaments i conductes autolesives o suïcides.
Així mateix, presenten elements de creació d'identitat grupal, com ara els discursos positius sobre els trastorns de la conducta alimentària, el suport a les persones que els pateixen per tal que persisteixin en les seves pràctiques, l'organització de "curses de quilos" i les estratègies per ocultar el trastorn a la família.
Els altres informes del CAC sobre continguts a Internet
El CAC ha elaborat fins ara dos informes sobre continguts a Internet que promouen l'anorèxia i la bulímia. El primer, de l'any 2015, va detectar 15 blogs sobre aquesta problemàtica, i el CAC i el Departament de Salut van presentar una denúncia conjunta davant la Fiscalia Provincial de Barcelona. La denúncia es va arxivar.
El segon informe es va realitzar el 2017 i en aquest cas es van detectar 16 continguts de risc sobre els trastorns de la conducta alimentària. En aquesta ocasió, el CAC es va adreçar a les empreses proveïdores, que van respondre amb l'eliminació, en el termini de tres setmanes, de 14 continguts.
El nou decret del Govern
El Consell Executiu va aprovar, el 22 de gener passat, el Decret llei 2/2019, que modifica el codi de consum de Catalunya, amb l'objectiu de dotar la Generalitat d'un marc legal per perseguir i sancionar els continguts que fan apologia dels trastorns de la consulta alimentària a Internet.
Aquesta modificació permet al Govern vigilar, investigar i sancionar les empreses, les plataformes i els serveis digitals que, tot i que tenen coneixement de l'existència d'aquest tipus de continguts, no duen a terme accions per eliminar-los. L'incompliment d'aquestes obligacions suposarà una infracció greu del codi de consum, que es podrà sancionar amb multes de fins a 100.000 euros.