El Consell de Garanties Estatutàries ha dictaminat aquest dilluns que el decret que va aprovar el Govern que aplicava una precontractació de 15 minuts pels vehicles VTC és inconstitucional. Concretament, creu que el decret que ha provocat la fugida d'Uber i Cabify de Barcelona va en contra del dret a la llibertat d'empresa.
Aquesta institució, que depèn de la Generalitat, ha fet avui públic el seu dictamen sobre el decret aprovat el mes de gener passat per la Generalitat després que el grup de Ciutadans al Parlament sol·licités un informe al Consell.
En el seu informe, que no és vinculant, el Consell assenyala que l'establiment d'un interval mínim de quinze minuts entre la contractació i la prestació efectiva del servei VTC "vulnera el dret a la llibertat d'empresa" de l'article 38 de la Constitució, ja que constitueix "una restricció no raonable d'aquest, segons els principis d'adequació, necessitat i proporcionalitat".
El Consell també veu inconstitucional que el decret habiliti els ens locals a augmentar l'interval mínim de contractació dels serveis, tal com ha fet l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que demà aprovarà un reglament que obliga a reservar els VTC amb una antelació mínima d'una hora.
El decret llei aprovat per la Generalitat estableix una sèrie de mesures que, en la pràctica, limiten l'activitat de plataformes com Uber i Cabify, que com a protesta davant aquesta normativa han cessat la seva activitat a Barcelona.
A més d'establir una precontractació d'almenys 15 minuts, el decret del Govern fixa altres condicionants per als VTC, com que no poden captar passatge al carrer ni dur activada la geolocalització quan no estiguin prestant un servei i han de tornar a la base després de cada carrera. En el seu dictamen, el Consell tomba l'article del reglament que obliga a una precontractació mínima de quinze minuts, a l'entendre que introduir aquest temps d'espera "afecta perjudicialment a la llibertat d'empresa" pel seu caràcter "preventiu i costós", a la vegada que "no protegeix ni afavoreix l'interès general dels ciutadans com potencials usuaris del servei".
Considera també que aquest punt del decret català "dificulta" l'operativa els VTC i té un "caràcter desproporcionat pel seu elevat grau de potencial perjudici". A més, aquesta institució crida l'atenció a la Generalitat sobre la reclamació econòmica que poden impulsar les empreses de VTC, que tenen dret a ser indemnitzades pel canvi de model en el sector.
El Consell de Garanties no és el primer organisme de la Generalitat que qüestiona aquest decret llei: setmanes enrere ho va fer també l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), que va recomanar que el Parlament no convalidés la nova norma al veure-la discriminatòria i contrària a la competència.