L'Estat espanyol és qui mana en el sistema educatiu. Així ho fixa el Ple del Tribunal Constitucional (TC), en una sentència, acordada per unanimitat, que només ha acceptat parcialment un recurs de competència presentat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra determinats preceptes del reial decret 659/2023, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional, segons ha informat l'òrgan de garanties aquest dimecres. En concret, el Govern  considera que els preceptes impugnats vulneraven les seves competències en matèria d'educació, bé per no existir habilitació legal per a poder regular per reglament les qüestions controvertides, bé per tenir un caràcter excessivament detallat que limitava les competències autonòmiques.

En la resolució del TC, de la qual ha estat ponent la magistrada Concepción Espejel, s'indica que la formació professional  forma part del sistema educatiu, i recorda la doctrina constitucional en la matèria. En concret, aquesta doctrina fixa que " correspon a l'Estat establir les bases i a la comunitat autònoma el desenvolupament normatiu i l'execució d'aquestes bases".

Competències limitades

Així, amb aquesta doctrina, en  la sentència  el TC "ha estimat que la major part dels preceptes impugnats no vulneren les competències autonòmiques". I, per exemple, cita que és competència estatal "com impartir la docència virtual, l'estructura dels ensenyaments i als criteris de selecció d'alumnes en els centres docents".

Per contra, el TC detalla que els preceptes que són competència de les autonomies són: "El consell social en els centres de formació professional o determinades figures de coordinació docent".  S'argumenta que aquests àmbits "s'han entès contraris a la distribució constitucional de competències i, per tant, inconstitucionals i nuls en la seva aplicació a la formació professional que forma part del sistema educatiu".

A  més, el ple del Tribunal Constitucional  també ha considerat que "la intervenció estatal en els denominats centres de referència nacional en l'àmbit de la formació professional (aquells que realitzin accions d'innovació i experimentació en matèria de formació professional, especialitzats en els diferents sectors productius) no vulnera les competències autonòmiques". En la sentència, el tribunal assenyala que "tal intervenció està lligada a les atribucions estatals en relació amb aquesta mena de centres, entre les quals es troben la concreció de les actuacions a realitzar, en col·laboració amb les comunitats autònomes, i la participació en el seu finançament", segons el comunicat del TC.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!