El ministeri de Consum prohibirà la publicitat d’aliments i begudes considerats “no saludables” dirigits al públic infantil com a mesura per combatre l’obesitat i el sobrepès infantil. Segons ha anunciat aquest dijous al matí el ministre Alberto Garzón, la intenció és incidir en un “problema greu de salut pública que afecta la població més vulnerable, els nostres nens i nenes”. Per això ha anunciat un futur Reial decret, a aprovar a principis de l’any vinent, on es regularà la publicitat alimentària i on, específicament, “es prohibirà” tota classe d’anuncis de “xocolata, pastissos, dolços, begudes energètiques i gelats” dirigits al públic infantil seguint els informes de l’OMS i els seus criteris nutricionals i responent així a una demanda dels especialistes en nutrició infantil.

Garzón, que ha fet aquest anunci aquest dijous al matí des del Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona després de mantenir una reunió amb l’alcaldessa, Ada Colau, en el marc de la  capitalitat mundial de l’alimentació sostenible que ostenta la capital de Catalunya, ha indicat que la prohibició afectarà no només la televisió i altres mitjans de comunicació convencionals, sinó també a internet, xarxes socials i altres tipus de fòrums, amb esment específic per a aquells canals de comunicació de tota mena adreçats específicament al públic menor de setze anys, inclosos els cinemes quan projectin pel·lícules destinades a aquest públic.

Alimnets no slaudables - Maria López Moya

“Passarem a un enfocament de regulació directa de la publicitat d’alimentació i beguda dirigida al públic infantil”, ha assenyalat Garzón, per frenar així el fet que “la població infantil rep molta publicitat que estimula hàbits d’alimentació no saludable”. El ministre ha afegit que hi haurà un règim sancionador a càrrec de la Comissió Nacional de Mercat de la Competència.

Barcelona complementa a la prohibició

Per la seva banda, l’alcaldessa Colau ha afegit que dins aquest “canvi de paradigma”, Barcelona implementarà mesures complementàries, entre les quals ha anunciat que la prohibició anunciada pel ministre Garzón es farà extensible a “la publicitat a l’espai públic”, és a dir, lones, marquesines i banderoles que es veuen a la via pública, “seguint els mateixos criteris del ministeri i de l’OMS”.

EuropaPress  alcaldesa barcelona ada colau ministro consumo alberto garzon ayuntamientoAda Colau i Alberto Garzón s'han reunit a l'ajuntament / Europa Press

Colau també ha anunciat que incidirà més en la feina amb mercats i escoles a favor d’una alimentació més saludable i sostenible i ha afirmat que “allà on intervé l’ajuntament” es reforçaran les clàusules de contractació per evitar que determinada publicitat d’aliments i begudes arribi a la població infantil.

L’alcaldessa ha assenyalat que a la ciutat de Barcelona un 13% de nens i nenes pateixen sobrepès i obesitat i que a més hi ha un condicionant socioeconòmic, de manera que als barris més vulnerables hi ha més afectació. A tall d’exemple ha recordat que el sobrepès i l’obesitat infantil té una incidència del 18% al districte de Ciutat Vella i del 10% a Sarrià-Sant Gervasi.

 

Imatge principal: Gelats i dolços entren en les categories regulades  / Pixabay