Aquest passat 28 d'octubre va fer exactament 175 anys que el ferrocarril convencional va arribar a Catalunya i la resta de l'Estat. La posada en servei de la línia Barcelona-Mataró, la primera de la península Ibèrica, va suposar una revolució en la mobilitat, fent-la accessible per a les classes populars. Per commemorar aquesta efemèride, un tren retolat i ambientat per l’ocasió va fer el mateix trajecte, sortint de l’Estació de França amb centenars de persones que van voler participar de l'homenatge a aquesta fita històrica. Ara, la històrica empresa de transports espanyola Alsa s'ha volgut sumar a la celebració i, per això, ha organitzat la circulació de diversos trens clàssics pels pròxims 2 i 3 de desembre.
D'aquesta forma, l'històric Tren Blau recorrerà el traçat ferroviari Barcelona-Mataró, partint de l'Estació de França de la capital catalana en direcció a la capital del Maresme. En total, un trajecte d'uns tres quarts d'hora d'anada. A Mataró, el comboi deixarà als passatgers una hora i 10 minuts d'esbarjo, aproximadament, fins a encetar el camí de tornada. Matí i tarda, el tren farà diversos passatges d'anada i tornada al llarg d'aquests dos dies. Segons explica l'empresa organitzadora, la tarifa dels passatges, que comprèn entre els 15 i els 35 euros, es destinarà a la preservació i conservació d'aquests trens clàssics.
Es tracta d'una celebració organitzada conjuntament amb l'Associació Saragossana d'Amics del Ferrocarril i la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, amb l'objectiu, afirmen, d'"apropar el patrimoni històric ferroviari a la societat". L'associació saragossana, sense ànim de lucre, es dedica a organitzar "museus rodants" posant a disposició trens antics declarats com a bé d'interès cultural.
Febre 'vintage'
La posada en circulació del 'Tren Blau' remet també a una iniciativa similar per recuperar l'històric 'Tren Granota' de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), tot un símbol de la línia Barcelona-Vallès que va funcionar entre els anys 40 del segle passat i 1995 i que la tardor de 2021 va tornar a la circulació dècades després, com a una forma de recuperar el patrimoni. Un tren que es va començar a construir acabada la Guerra Civil i del qual es van fer diverses sèries durant les dècades posteriors. A mitjans dels anys 70 es va deixar de fabricar, però va continuar circulant per la línia Barcelona-Vallès fins al 1995, coexistint amb els models més nous. Es tracta, és clar, d'un museu rodant que transporta el passatger a altra època i del qual FGC en conserva 74 combois.