L'impacte de la pandèmia supera els efectes sobre la salut. La covid-19 ajornarà "indefinidament" el primer dia d'escola d'uns 140 milions d'infants el pròxim curs, segons ha informat aquesta setmana Unicef. La directora executiva de la institució, Henrietta Fore, ha advertit que "és possible que molts nens no arribin a veure una aula en tot el primer trimestre". "En el cas dels més vulnerables, les probabilitats que no arribin a posar un peu en una classe en tota la seva vida són molt elevades", afegeix.

El primer dia d'escola "és un moment històric per a un nen, ja que és l'inici d'una trajectòria d'aprenentatge i creixement personal que li canvia la vida. Per a milions de nens i nenes, aquest dia tan important s'ha posposat indefinidament", ha denunciat Fore. És un ajornament problemàtic perquè durant el primer curs es posen els fonaments de l'aprenentatge: s'introdueixen la lectura, l'escriptura i les matemàtiques.

El primer curs és molt important

L'educació presencial en aquest període també facilita que els nens es tornin més independents, que s'adaptin a noves rutines i estableixin relacions significatives amb els mestres i els altres estudiants. Alhora, els mestres poden detectar i abordar endarreriments en l'aprenentatge, problemes de salut mental i casos d'abusos que podrien tenir efectes negatius sobre el benestar dels infants.

En aquesta línia, Unicef adverteix que les conseqüències associades al tancament de les escoles afectaran molts nens, sobretot els més joves, que es troben en les etapes més decisives del desenvolupament. Algunes d'aquestes conseqüències negatives són la manca d'aprenentatge, l'ansietat, les dificultats per rebre les vacunes i un risc més gran de caure en l'abandonament escolar. En els casos més extrems es pot arribar fins i tot al treball i el matrimoni infantil.

Exigències als governs

L'oenagé ha assenyalat que les escoles de tot el món van estar tancades completament durant una mitjana de 79 dies lectius l'any 2020. Després de l'inici de la pandèmia, els centres de 168 milions d'estudiants van seguir tancats durant pràcticament tot l'any. Un any després, molts nens s'enfronten a una situació sense precedents en la qual la seva educació quedarà interrompuda per segon any consecutiu.

Davant tota aquesta informació, Unicef ha demanat els governs d'arreu que tornin a obrir les escoles per reprendre l'educació presencial i que proporcionin als estudiants una resposta integral de recuperació. Juntament amb el Banc Mundial i la Unesco, Unicef ha exigit que els governs se centrin en tres prioritats essencials amb el propòsit d'afavorir la recuperació a les escoles.

nena metge mascareta coronavirus @unicef

La pandèmia allunya moltes nenes de les escoles / Unicef

La primera d'aquestes prioritats és que existeixin programes específics que facilitin el retorn de tots els nens i joves a l'escola i els proporcionin accés a serveis adaptats que els permetin abordar les seves necessitats en matèria d'educació, salut i benestar psicosocial, entre altres.

En segon lloc, proposen classes de recuperació efectives que ajudin els estudiants a posar-se al dia amb l'aprenentatge perdut. En tercer i últim lloc, demanen una ajuda per als mestres, de manera que puguin resoldre les pèrdues d'aprenentatge i incorporar la tecnologia digital a les seves classes.

 

Imatge principal: Una aula buida a Guatemala per la covid-19 / Europa Press