Com ja és tradició any rere any, Creu Roja Joventut ha repartit al llarg de la campanya de joguines Els seus drets en joc un total de 64.865 joguines entre 29.111 infants de famílies en risc de vulnerabilitat a Catalunya. Un any més, aquesta campanya ha assolit un doble objectiu: distribuir joguines noves, cooperatives, no bèl·liques ni sexistes, i promoure el dret al joc entre tota la infància. Tot això gràcies a la col·laboració ciutadana i al teixit empresarial, així com al suport de les 1.100 persones voluntàries de Creu Roja Joventut que hi han participat i que ha permès arribar a més de 300 municipis catalans.
La 30a edició de la campanya va arrencar el 21 d’octubre, adaptant-se al context actual per poder cobrir les necessitats i garantir el dret al joc dels infants d’arreu del territori català. Al llarg de la campanya s’han habilitat múltiples punts de recollida de joguines a tot Catalunya on la població ha pogut dipositar les seves donacions. D’altra banda, també s’ha fomentat la col·laboració a través d’aportacions econòmiques i, com a novetat, s’han organitzat iniciatives a través de les quals ciutadania i empreses han participat de forma activa en activitats logístiques de la campanya de joguines.
Aquesta 30a edició ha estat possible gràcies a la implicació de 80 assemblees locals i comarcals de l’organització humanitària, que han pogut donar resposta a les demandes rebudes i així garantir que tots els infants accedeixin a una joguina educativa. La campanya segueix oberta a les xarxes socials, on es poden seguir fent aportacions econòmiques.
Amb l’objectiu de sensibilitzar sobre el valor educatiu del joc, s’han dut a terme més de 250 activitats arreu de Catalunya en les quals han pres part més d’11.000 participants. Aquesta part del projecte té cada cop més pes per a l’organització, atesa la importància de fer pedagogia i que més persones valorin i vetllin pel dret al joc dels infants sigui quina sigui la seva situació. En total, més de 120 empreses i entitats han col·laborat en aquesta edició. Les formes més habituals de col·laboració han estat les aportacions econòmiques per a la compra, donacions directes de joguines als punts de recollida, la participació de voluntariat corporatiu en activitats logístiques de la campanya i les cessions d’espais per a la recollida.
El joc, fonamental contra l’aïllament social
El joc és un element fonamental en evitar l'aïllament social de nens i nenes que es poden trobar en situacions de risc d'exclusió. En aquest context, la campanya s'ha emmarcat dins el projecte La Joguina Educativa, que Creu Roja duu a terme durant tot l'any. Aquest projecte té com a principal objectiu sensibilitzar sobre el valor del joc i el dret dels infants a jugar. Per això, totes les joguines repartides són noves, ja que segons afirmen des de Creu Roja "tots els infants tenen dret a estrenar una joguina independentment de la situació econòmica de les seves famílies". El joc és un element essencial per garantir el desenvolupament integral dels infants i joves. Aquest afavoreix no tan sols el desenvolupament intel·lectual i motriu de l’infant sinó que esdevé un eix de socialització crucial en les diferents etapes del creixement.