Més de 300 directius de la comunicació s'han reunit avui a la dotzena edició de NETCOM, l'esdeveniment anual organitzat per Dircom Catalunya, consolidat ja com el punt de trobada més important del sector de la comunicació al país. A la vetllada, la presidenta de l'entitat, Maria Lluïsa Martínez Gistau, ha analitzat la situació actual de la comunicació corporativa en un context de "creixent polarització" social, i ha afirmat que l'única recepta possible des de les companyies és "la transparència i la coherència del que fem i diem amb els nostres objectius, valors i propòsit com a corporació". En aquest sentit, ha volgut apel·lar a la capacitat d'escolta dels directius de la comunicació, una professió que en els últims anys ha experimentat una "enorme transformació" i que "aporta gran valor tant a les nostres organitzacions com a la societat en el seu conjunt".
Durant l'esdeveniment —que ha estat l'últim presidit per Martínez Gistau—, la presidenta també ha fet referència a la intel·ligència artificial, afirmant que la irrupció d'aquesta eina generativa en la comunicació ajudarà a "millorar la creativitat i a crear contingut d'alta qualitat de manera ràpida i eficient". No obstant això, Martínez Gistau reconeix "els riscos i desafiaments significatius" que pot comportar aquesta tecnologia, com ara pot ser "l'impacte que l'automatització de la comunicació pugui tenir en els llocs de treball, especialment en rols de redacció i disseny", situació que les empreses hauran d'abordar des d'una òptica "ètica i social". Per equilibrar aquesta balança entre les oportunitats i els riscos, la presidenta de Dircom Catalunya proposa mantenir el control humà sobre el contingut generat per la IA, ser transparents sobre el seu ús, i invertir en la formació i el reciclatge d'habilitats dels equips professionals.
També han participat dos dels principals experts de l'Estat sobre la IA, Asier Arranz, de Nvidia, i Dalila Dawid, d'Ocean Media Lab i extreballador a Meta. Ambdós ponents han coincidit en la capacitat creativa de l'eina generativa, que "pensàvem era una cosa inherentment humana", i auguren que, si un treball depèn de la creativitat i es fa darrere d'una pantalla, "és molt possible que sigui automatitzat ben aviat". Davant d'aquest repte, Asier i Dalila consideren que la clau està en el fet que els professionals ho vegin com "una cosa que jugui a favor", ja que tenen "un equip creatiu il·limitat a disposició, perquè el focus sigui la curiositat d'explorar noves eines" i no únicament la creativitat.
Dircom dobla els seus socis
Des que Martínez Gistau va assumir la presidència de Dircom Catalunya el 2016, l'entitat ha gairebé doblat el seu nombre de socis, passant de 136 a 260. L'esdeveniment ha tingut lloc a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm de Barcelona, i ha estat conduït pel Mag Lari, que ha aportat la dosi de 'màgIA' a la vetllada.