El 80% dels cultius agrícoles que proveeixen a Unilever és 100% sostenible, segons va informar la companyia que ha aconseguit ajudar, protegir i regenerar 0,1 milions d'hectàrees de terra, boscos i oceans, mantenint l'objectiu d'assolir 1,5 milions per a 2030.
Unilever, a través de la nova estratègia corporativa Compass, està treballant per fomentar i implantar un futur positiu, també per a la naturalesa. Per això, amb motiu del Dia Mundial de l'Agricultura, una activitat de vital importància per a l'aliment de les societats i del desenvolupament sostenible de tots els països, ha volgut posar-ne de manifest alguns dels principals avenços i objectius que s'ha marcat.
Com a actor destacat del sistema alimentari a escala global, la companyia és conscient de la responsabilitat que té per a la configuració d'un sistema alimentari mundial que sigui just per a tothom. Actualment, les tècniques que s'estan duent a terme causen la degradació de la terra i la pèrdua de biodiversitat, alhora que augmenten els costos dels materials, l'escassetat de subministraments i la volatilitat del mercat.
En aquest context, la companyia destaca que és fonamental accelerar la transformació de l'agricultura regenerativa que té per objectiu restaurar i regenerar la naturalesa per reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, tornar els nutrients a terra, reutilitzar i reciclar l'aigua i augmentar les espècies vives sota i sobre la terra, que, al seu torn, millorarà la subsistència i ajudarà a salvaguardar el futur dels aliments.
Per abordar aquests desafiaments, la companyia ha compartit algunes de les accions que està duent a terme i els projectes en els quals està treballant globalment i localment. Actualment, el 75% del subministrament mundial dels aliments de la companyia procedeix de 12 cultius, per la qual cosa els esforços s'estan centrant en aquests cultius clau, que també constitueixen la base dels principals productes i tenen l'impacte més important, com els lactis, la soja i les verdures.
També s'estan prioritzant els països i les geografies on creixen aquests cultius per poder tenir l'impacte més gran en termes d'empremta de carboni de la cadena de subministrament. Finalment, la companyia ha destacat la importància de crear coalicions eficaces per finançar la transició a l'agricultura regenerativa i donar suport als agricultors, i augmentar, amb tot això, el seu impacte positiu.
A Espanya, per exemple, en relació amb el cultiu de tomàquets, s'ha aconseguit reduir considerablement l'ús de fertilitzants sintètics en les més de 530 hectàrees que ocupen els camps per reduir les emissions de CO2, i millorar la salut del terra, formant més de 25 agricultors gràcies a la col·laboració de Knorr amb el proveïdor de tomàquets Agraz. A més de l'ús de fertilitzants orgànics, ambdues companyies s'han compromès a millorar la biodiversitat del terreny plantant flora nativa. A més, s'estan introduint sistemes d'irrigació més eficients en els camps de tomàquet d'Agraz.
En el cas del cultiu de soja, s'està implementant un programa que, una vegada que s'ha recollit la collita, manté vives les arrels a terra el que millora significativament la salut i la biologia del terra, alhora que evita l'erosió i el vessament de fòsfor. Com a resultat, un terç de totes les faves de soja utilitzades als Estats Units per produir la maionesa Hellmann's procedeix d'aquest projecte en el qual participen més de 360 agricultors en les prop de 126.000 hectàrees que ocupa.
Altres iniciatives
Unilever i Knorr han fet un pas més i aposten per l'agricultura regenerativa. La marca ha anunciat que posarà en marxa 50 projectes d'agricultura regenerativa, centrant-se en ingredients clau (verdures, grans, espècies o herbes) per reduir l'empremta de carboni. Es preveu que aquest pla retalli un 30% les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle i el consum aigua, millorant també la biodiversitat i la salut del terra i els ingressos dels agricultors.
Aquesta iniciativa forma part de l'Unilever Climate&Nature Fund, un fons de 1.000 milions d'euros que accelerarà el treball en projectes relacionats amb la naturalesa i el clima. El pla de Knorr contribuirà al compromís d'Unilever d'ajudar a protegir i regenerar 1,5 milions d'hectàrees de terra, boscos i oceans per a 2030.