Dos mesos i mig després de la seva presentació, el grup d'experts creat amb l'objectiu de revertir el retrocés en educació ha presentat aquest dimecres el seu decàleg de propostes. Un document extens, que inclou sis línies de treball, 54 actuacions i 154 mesures concretes, la majoria orientades a mitjà i llarg termini, però amb 18 de "prioritàries" que s'aplicaran de cara al curs vinent. La urgència és màxima, després del daltabaix que va suposar l'informe PISA per a Catalunya: en tots tres àmbits d’avaluació –matemàtiques, ciències i comprensió lectora–, l’alumnat català va retrocedir notablement fins a situar-se per sota de la mitjana d’Espanya.
Ara bé, totes aquestes propostes hauran d'acabar aterrant-se. La consellera Anna Simó ha rebut el document aquest mateix dimecres, i per tant el seu equip del Departament encara no ha pogut abordar-lo i analitzar-lo. És el transcurs de les pròximes setmanes que Simó ha garantit que es farà "una lectura intensa i sense demora" per a després traslladar a la ciutadania què impliquen les conclusions del comitè d'experts "en xifres, euros i terminis". Serà aleshores quan s'arribaran a concretar les mesures que posarà en marxa la Conselleria d'Educació el curs vinent i posteriorment.
El que sí que s'ha comunicat són les línies generals que abordaran els anuncis del Departament. Així, de caràcter urgent es proposa "incrementar el nombre de docents per poder fer més codocències, treballar en grups reduïts i abaixar les ràtios, molt especialment als entorns més complexos". Aquesta ha estat una demanda que la comunitat educativa ha fet sentir des de fa temps, especialment tenint en compte que les sobreràtios a Catalunya són les més altes de tot l'Estat. Dilluns, la consellera va argumentar que el curs vinent ja s'abaixaran, si bé els sindicats rebaten aquesta afirmació. Mentrestant, el document també proposa "dedicar, com a mínim, un 6% del PIB" a l'Educació, com demana una ILP promoguda per la comunitat educativa, i arribar-hi "abans del 2029". Actualment, s'està pel voltant del 3%. Per altra banda, hi ha altres propostes destacades com són incrementar les aules d'acollida per a l'alumnat nouvingut, reduir les tasques de burocràcia per als equips directius i els docents, estabilitzar els equips docents i avançar cap a la inclusió i l'equitat.
Sense canvis als currículums
En canvi, les conclusions del grup d'experts no posen la lupa sobre cap canvi en els currículums dels centres. Malgrat que el comitè es va crear per revertir la davallada de les PISA, el seu coordinador, Jesús Vinyes, explica que aquesta decisió s'ha fet "de forma conscient". "No hem dit si s'ha d'incrementar una hora de matemàtiques o de comprensió lectora, aquestes mesures no tenen utilitat pràctica", ha argumentat. Segons ell, els mals resultats no són per la manca d'hores per a aquestes matèries, sinó precisament pels continus canvis de normativa i per la inestabilitat. "Hem de donar als centres una mica de tranquil·litat", ha conclòs.