L'arribada del Gran Premi de la Fórmula 1 a Madrid es continua complicant. Dos informes ja han confirmat que la construcció d'un futur circuit a la capital espanyola tindria un greu impacte per als veïns i per a la mateixa ciutat, ja que caldria talar o trasplantar més de 700 arbres. Ara, el Defensor del Poble, Ángel Gabilondo, està recaptant informació sobre el circuit perquè considera que la seva activitat podria "repercutir en drets constitucionals com el gaudi del medi ambient adequat (article 45)" si no s'adopten mesures per frenar l'impacte del soroll o la contaminació, tal com ha avançat aquest dijous El País. Així, doncs, la setmana passada el Defensor del Poble va admetre a tràmit gairebé un centenar de queixes contra el projecte impulsat per la Institució Firal de Madrid (Ifema), i que compta amb el suport de la presidenta de la Comunitat, Isabel Díaz Ayuso, i l'alcalde de la capital espanyola, José Luis Martínez-Almeida. Els informes oficials constaten que els veïns de les zones més pròximes al traçat —híbrid i que recorreria diversos carrers del districte d'Hortaleza— "estaran exposats a nivells de soroll que superaran els valors límit", segons reconeix Dromo, la companyia responsable de dissenyar el circuit.
Trànsit i soroll: les queixes dels veïns
El Defensor del Poble ha contestat a les queixes dels veïns afirmant que s'ha rebut l'escrit. Segons relata El País, la resposta de l'ens assenyala que la queixa "s'està formulant a aquesta institució per nombrosos ciutadans preocupats per les característiques del projecte en qüestió, els seus potencials impactes i l'adopció de mesures preventives necessàries per evitar-los". A més, Gabilondo ha afirmat que "de desenvolupar-se sense les degudes garanties, l'activitat podria repercutir en drets constitucionals com el gaudi del medi ambient adequat (article 45), així com els drets fonamentals concordants, risc respecte al qual disposen els ajuntaments de competències suficients en matèries de medi ambient i urbanisme". A banda del soroll, els veïns també denuncien que el circuit provocaria grans embussos a la zona, ja que està previst que s'instal·lés un dispositiu policial al barri que crearia un gran volum de trànsit perquè s'ha d'acreditar el domicili per poder accedir a la zona.
Davant les queixes dels ciutadans, el Defensor del Poble s'ha adreçat a l'Ajuntament de Madrid per demanar informació sobre la qüestió. De moment, no han rebut resposta, tot i que, en una consulta anterior des del consistori els van instar a consultar amb Ifema, que és la impulsora de la prova, segons ha detallat un portaveu de l'ajuntament. Els promotors esperen que la competició atregui a 85.000 turistes, la qual cosa segons un informe de Deloitte, generaria uns ingressos anuals que superarien els 450 milions d'euros, 8.200 ocupacions, i un augment del PIB d'entre el 0,2% (Madrid regió) i el 0,4% (Madrid capital). Tanmateix, les aportacions econòmiques no fan canviar l'opinió dels veïns, i així ho constata una enquesta de l'Associació de Veïns de Valdebebas que mostra que la majoria es mostra en contra. El rebuig al projecte de la Fórmula 1 ha passat del 35% el gener del 2024, fins al 53% el gener del 2025, principalment per la por al soroll, la contaminació i els embussos que generaria la competició.