CCOO ha comunicat aquest diumenge la decisió de suspendre la jornada de vaga, prevista per a demà 9 de desembre, dels conductors d'autobusos urbans, interurbans i del transport discrecional a tota Espanya, que reclama una jubilació anticipada sense sofrir retallades econòmiques per al sector. Tal com va fer amb l'anterior amb l'anterior aturada prevista pel 5 desembre, el sindicat aixeca la convocatòria per fer una reorganització de la vaga convocada

En una circular signada pel secretari general del Sector de Carretera i Logística, Francisco Vegas, el sindicat encara manté en peu l'amenaça d'aturada indefinida a partir del 23 desembre, coincidint amb les festes de Nadal. CCOO és ara per ara l'únic sindicat que vol mantenir la vaga en el transport de viatgers per carretera, des que se'n va desmarcar UGT, que en acabar la primera jornada celebrada el passat 28 d'octubre, va arribar un acord amb les patronals Confebus i Atuc.

Només CCOO vol mantenir la vaga 

CCOO vol continuar amb la mobilització perquè considera que l'acord no garanteix la presentació de la sol·licitud d'aplicar coeficients reductors que permetin avançar l'edat de jubilació del sector de conducció. Segons el sindicat, en aquest document, no es recull una data per a la sol·licitud de l'aplicació de coeficients reductors, sinó que es posposa a la publicació d'un reial decret que estableixi un nou procediment administratiu.

Per això, no descarten afegir noves dates per protestar i subratllen que l'acord entre la Confederació Espanyola de Transport en Autobús i la UGT "no garanteix la presentació de la sol·licitud de coeficients reductors" per assolir la jubilació anticipada.  A més, l'organització que dirigeix Unai Sordo ha fet una crida als ajuntaments de les grans ciutats de l'estat i al Ministeri de Transports perquè tutelin el procés i no deixin la resolució del conflicte, com fins ara, en mans d'empreses com Alsa i Avança, que segons diuen, "controlen directament la patronal".

Per la seva banda, Confebus ha assegurat en diverses ocasions que els acords amb UGT i SLT estableixen que la sol·licitud es realitzarà en el termini de 15 dies hàbils comptats a partir de l'entrada en vigor del nou reial decret, anunciat pel govern central per al mes de febrer del 2025, pel qual es regula el procediment per anticipar l'edat de jubilació.

Les últimes aturades van ser a finals de novembre

Convocada conjuntament per CCOO, UGT, CGT i SLT aquesta aturada reclama la jubilació anticipada per als treballadors per carretera. En un inici aquesta havia d’afectar tot el sector de transport per carretera, tant de viatgers com de mercaderies, però es va limitar finalment als autobusos, després d'haver-se aconseguit acords en la resta d'activitats (transport de mercaderies, grues autopropulsades i sanitari). Després d'ajornar la vaga per la crisi de la DANA, les primeres jornades es van produir els dies 28 d'octubre, i 28 i 29 de novembre.

En acabar aquestes, tant la UGT i l'SLT se'n van desmarcar, després d'arribar a un pacte amb la patronal. Per una altra banda, la CGT va optar per desvincular-se de la mobilització davant la "traïció" dels altres sindicats. Només CCOO continua mantenint les aturades, però també va desconvocar la jornada de vaga del dijous 5 de desembre, perquè considerava necessari "reorganitzar la mobilització amb una convocatòria més ajustada a la realitat, sostenible en el temps i viable", i ha repetit aquesta decisió per l'aturada prevista per aquest dilluns.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!