La polèmica està servida (una altra vegada): 'Comedian', el plàtan enganxat a la paret que va dividir al món de l'art el 2019, presentada per l'artista conceptual Maurizio Cattelan a la fira Art Basel de Miami, va ser subhastada aquest dimecres per 6,2 milions de dòlars (uns 5,8 milions d'euros) a la casa Sotheby's de Nova York. El comprador, un emprenedor xinès de les criptomonedes anomenat Justin Sun, rebrà, juntament amb la peça de fruita i la cinta adhesiva que la sosté a la paret, un certificat d'autenticitat del plàtan, que ha de canviar-se més o menys cada set dies (segons les recomanacions del mateix artista i de la casa de subhastes).
Contràriament al que sol ser habitual, ja que els compradors de grans obres siguin anònims, Justin Sun s'ha identificat i expressat així: "Això no és només una obra d'art; representa un fenomen cultural, un pont entre els mons de l'art, els mems i la comunitat cripto", va escriure en una declaració distribuïda per Sotheby's. "A més, en els propers dies em menjaré personalment el plàtan com a part d'aquesta experiència artística única, honrant així el seu lloc a la història de l'art i la cultura popular," va concloure.
Amb la subhasta, Sotheby 's reobre la gran controvèrsia generada per l'artista italià Maurizio Cattelan i la seva curiosa obra en 2019 i, per tant, un dels grans debats que hi ha al món artístic: Què és art i què no?.
El plàtan més car del món
En una licitació acarnissada en la qual immediatament es va superar el milió i mig de dòlars que Sotheby's havia estimat per a l'obra, el subhastador va definir a la peça de Cattelan com "el plàtan més cara del món". Aquest dimecres, 'Comedian' va superar amb escreix els preus que van recaptar tres edicions originals de l'obra a la fira Art Basel de Miami, totes venudes per una forquilla d'entre 108.000 i 137.000 dòlars. La presentació "en societat" de la fruita va derivar en una setmana de bogeria aquell 2019, en la que el públic s'aglutinava cada dia davant l'obra per fer-se fotografies i que va culminar amb l'artista David Datuna menjant-se el plàtan a mode de performance.
'Comedian' es va fer viral en xarxes socials, derivant en múltiples mems i en la comercialització de gorres i samarretes que portaven la banana als seus estampats, i a més va servir com a inspiració per a altres artistes com a Sebastian Errazuriz, que va posar a la venda per 12.000 dòlars un consolador enganxat a la paret amb cinta adhesiva.
Una reflexió sobre el que valorem
Molts es pregunten què vol expressar l'italià amb aquesta banana: "Per a mi, 'Comedian' no era una broma, sinó un comentari sincer i una reflexió sobre el que valorem. A les fires d'art regnen la rapidesa i el negoci, així que jo podia vendre un plàtan com d'altres venen els seus quadres. Podia jugar dins del sistema, però amb les meves regles", expressa l'artista en una cita recollida per Sotheby's. Alguns experts han interpretat la banana com un acte "transgressor" que es burla directament d'aquell que, de tanta riquesa que té, pot gastar 6 milions de dòlars en una peça de fruita: "Comedian' és un comentari, no molt especialment subtil però molt potent, sobre la riquesa i la fugacitat, però també, potser, sobre l'efímer de l'art", indica al seu llibre 'Una altra història de l'art' l'escriptor Miguel Ángel Cajigal Vera "El Barroquista".
L'autor assenyala a més les referències culturals que fan de la banana una obra d'art, com el fet que sigui un plàtan -que en l'anglès col·loquial "simbolitza la bogeria" - o la paradoxa de la peça: "Qui la compri sap que desapareixerà aviat i el valor dels seus diners s'haurà evaporat".