A Catalunya, en el darrer any 105 persones van morir en 96 accidents de trànsit mortals a les carreteres catalanes. La xifra representa un 39,67% menys que l'any anterior per les restriccions de mobilitat derivades de la pandèmia del coronavirus, però destaca especialment el nombre de motoristes que han perdut la vida. Enguany han mort 21 motoristes i al 2019 la xifra va arribar als 50.

Davant les elevades xifres de mortalitat entre aquest col·lectiu tan vulnerable, la DGT ha decidit modificar algunes normatives al respecte. Aquestes, estan en vigor des de l'1 de gener de 2021. 

  • Guants obligatoris, igual que el casc.  A França aquesta obligatorietat ja és una realitat des de fa anys i ara arriba a Espanya. Les mans són una de les parts més exposades dels motoristes, perquè és el primer que es posa a terra en cas de caiguda. Per això, ara serà igual d'obligatori que portar casc. 
  •  Es podrà circular pel voral de vies que s'embussen freqüentment.  Tot i que sembli una maniobra molt perillosa i antireglamentària, a partir del 2021 els motoristes ja poden circular pel voral de vies amb molt de trànsit i que s'embussen freqüentment. Podran fer-ho, però, a una velocitat màxima de 40 km/h. Amb aquesta nova mesura es vol evitar situacions de risc quan les motos circulen entre els cotxes. 

  • Legalització dels intercomunicadors.  Finalment es legalitzaran els intercomunicadors per a motos, sempre que no siguin auriculars i estiguin instal·lats dins el casc.

  • Cursos de conducció per aconseguir punts. Es podran fer voluntàriament cursos de conducció segura per millorar coneixements i habilitats dalt de la moto i evitar el risc de sinistralitat. A canvi, es compensaria el motorista amb un mínim de punts. 

Nova normativa de patinets

Imatge: ACN

Aquest 2021 també entra en vigor les noves lleis de restricció i regulació per als patinets elèctrics, que no podran circular per les voreres i zones de vianants ni superar els 25 quilòmetres per hora de velocitat i ja hauran de complir les normes de circulació com la resta de vehicles.

No obstant això, queda pendent d'acordar la necessitat o no d'una assegurança obligatòria per a aquests vehicles de mobilitat personal (VMP).