La Direcció General de Trànsit (DGT) estudia eliminar els semàfors grocs en els punts més perillosos. Tot i que han remarcat que no es pretén suprimir aquest color, han posat en coneixement de les principals ciutats que pot ser un perill per als vianants. Concretament, s'ha plantejat l'opció de fer desaparèixer els semàfors intermitents que els conductors es troben en algunes ciutats grans quan fan un gir i hi ha un pas de vianants. L'objectiu de l'organisme és que les ciutats més concorregudes "analitzin quins són aquells punts conflictius en què pot interessar eliminar el llum groc intermitent per al conductor".
"El perill és a l'ambre", han assenyalat des de la Direcció General de Trànsit. Segons estudien des de l'organització, el temps en què la llum verda per als vianants en un pas de vianants és simultània amb el llum groc intermitent per als vehicles suposa un greu perill d'atropellament. "Sovint se simultanieja aquest llum verd per als vianants amb una altra fase ambre parpellejant per a vehicles. I, encara que la prioritat és dels que van a peu, els conductors ho obliden sovint i tendeixen a accelerar, amb el consegüent perill d'atropellament", ha alertat la DGT.
Risc d'atropellament
En aquesta línia, l'organisme ha destacat que cal tenir en compte que a aquestes carreteres de diversos carrils, el conductor que circula per l'esquerra de vegades és obstaculitzat per un vehicle de grans dimensions i això li impedeix veure el vianant que està travessant la carretera perquè ha vist un semàfor verd", cosa que pot generar un atropellament. L'objectiu final de l'estudi proposat a les ciutats és evitar les víctimes mortals i ferits per atropellament. Segons la DGT, el 2020, 35 vianants van morir i 198 van ser hospitalitzats després de ser atropellats. El 2019, es van registrar 47 vianants atropellats i 317 hospitalitzats. "Són dades alarmants i motiu pel qual aquesta problemàtica mereix una reflexió", han relatat des de la Direcció General de Trànsit.
El sotsdirector de Gestió de Mobilitat i Tecnologia de la DGT, Jorge Ordás, ha dit en declaracions a RAC1, que "el vehicle pot perdre la visibilitat del vianant i els missatges contradictoris dels semàfors poden provocar aquests atropellaments". Segons la DGT, el problema amb els trams en ambre es produeix "en aquelles àrees de via en què hi ha diversos carrils sense intersecció o diversos carrils amb gir a la dreta, i al mateix lloc hi ha un semàfor per al vehicle en ambre intermitent i un semàfor per al vianant en color verd". "En aquest cas tots dos senten que tenen la prioritat i es genera un missatge contradictori en què sempre sortirà perdent l'usuari vulnerable, és a dir, el vianant", han insistit des de l'organisme. Ordás ha deixat clar que no es planteja, en cap cas, eliminar tots els llum grocs dels semàfors, com han publicat alguns mitjans. De fet, Ordás els ha qualificat de "necessaris" per gestionar tot el trànsit de les ciutats grans.