El ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha anunciat aquest dijous que el seu executiu introduirà modificacions per evitar l'alta sinistralitat entre els conductors de moto, i entre altres, introduirà un curs obligatori per als usuaris de motocicletes i ciclomotors de fins a 125 cc que fins ara podien conduir només amb el carnet de cotxe i tres anys d'experiència. Segons Marlaska, a partir de "pròximes dates" s'exigirà a aquests conductors que facin aquest curs. Marlaska ha anunciat altres nous requisits de seguretat com la imposició de l'ús de casc integral i guants homologats als motoristes que circulin per carretera. A més, el Ministeri recomana l'ús d'airbag individual per a tots els motoristes d'alta cilindrada.

Tot plegat s'ha donat a conèixer en plena presentació del balanç de morts en accidents de trànsit el passat 2023. Concretament, l'any 2023 s'ha tancat amb 1.145 morts en accidents de trànsit, de manera que pràcticament es manté estable la mortalitat a les carreteres (tres víctimes mortals menys que el 2022) en un any en què han augmentat un 2% els desplaçaments de llarg recorregut. Segons ha exposat Marlaska, el 42% dels accidents són fruit d'una sortida de la via i bona part d'aquests no són conseqüència de l'excés de velocitat, l'ús de drogues i alcohol i el mòbil, sinó per la somnolència, que és "un problema de salut pública" a l'Estat, on els ciutadans dormen un 10% menys que la mitjana europea.

Malgrat que bona part d'accidents mortals estan relacionats amb el son, els altres causants comuns de la sinistralitat que mencionàvem són el motiu de milers de condemnes a l'any. Concretament, hi ha 60.000 condemnes anuals per conduir sota els efectes de les drogues i l'alcohol, i per aquest motiu el ministre ha anunciat que s'incrementaran en un 10% els controls a les carreteres.

Altres mesures anunciades 

 Marlaska també ha anunciat que el seu executiu iniciarà un estudi per establir normes a la conducció automatitzada i regularà la conducció acompanyada per a menors de 16 anys en cotxes, mai en camions. Així mateix, actualitzarà el contingut dels cursos de recuperació de punts per incorporar un perfil específic per als motoristes que han perdut el saldo de punts i per als que es programaran cursos de conducció segura i eficient.

La sinistralitat a Catalunya

Pel que fa al nombre de morts l'any 2023 a Catalunya, el Departament d'Interior de la generalitat ha publicat que hi va haver un total de 152 persones mortes a les carreteres catalanes. En relació amb el 2022, hi ha 5 víctimes mortals menys. Si es desgranen les dades es pot observar que l'any passat van morir  53 motoristes, 12 vianants i 4 ciclistes. Pel que fa a la carretera més mortífera, ha tornat a ser l’AP-7, amb 15 morts.

 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!