El Govern ha presentat aquest dilluns la programació institucional per a la diada de Sant Jordi d’aquest 2025, la primera de Salvador Illa com a president de la Generalitat. La consellera de Cultura, Sònia Hernández, ha detallat aquest dijous el programa d’activitats, entre les quals destaca una conversa entre Illa i l’escriptor Javier Cercas, la recuperació de la tradicional missa i la benedicció de roses, així com la celebració d’una xocolatada al Pati dels Tarongers de Barcelona. La programació del Govern ha estat presentada sota el lema “Sant Jordi és de tothom”.

La vigília de Sant Jordi, el 22 d’abril, serà el dia escollit per l’executiu per posar la literatura al centre del debat públic amb l’activitat “Les veus de Sant Jordi”, una sèrie de videopòdcasts retransmesos en directe des del Saló Sant Jordi del Palau. En aquestes converses hi participaran escriptores i pensadors com Maite Carranza, Marina Garcés, Jordi Puntí, Eloi Fernández Porta, Monika Zgustová i Alicia Kopf. L’acte central serà un col·loqui entre Illa i Cercas, amb la periodista Agnès Marquès com a moderadora. A més, el mateix dia es farà públic el Decret de les Creus de Sant Jordi 2025, amb la llista de 20 personalitats i 10 entitats reconegudes per la seva trajectòria i compromís amb el país.

El 23 d’abril arrencarà amb una declaració institucional del president Illa a les 9.30 hores. Tot seguit, el Palau acollirà la recepció a les entitats que protagonitzen la festa i es recuperarà la tradicional xocolatada popular al Pati dels Tarongers. Enguany, a més, el Govern ha decidit donar més protagonisme a la missa de Sant Jordi, que serà presidida pel pare abat de Montserrat, Manel Gasch. Sobre la celebració de la missa, el conseller de Justícia, Ramon Espadaler, va relatar a Ràdio Estel que "no s'havia deixat de fer, es duia a terme de manera gairebé clandestina", i que ara la Generalitat ha apostat per recuperar "una vella tradició des del respecte". La benedicció de roses també torna aquest any.

El programa institucional inclou, a més, una jornada de portes obertes al Palau de la Generalitat, concerts de carilló, activitats literàries a biblioteques i museus, i recepcions als diferents gremis i sectors culturals. Segons la consellera Hernández, Sant Jordi és “una oportunitat per mostrar el vincle entre ciutadania i literatura” i per projectar Catalunya “com una societat plural, culta i cohesionada”.

Enguany, les activitats de la diada s’estendran també a Madrid, amb un programa impulsat per la Delegació del Govern i comissariat per Llucia Ramis, que culminarà amb la presència del president Illa a la capital espanyola el 26 d’abril. A escala internacional, se celebraran més d’un centenar d’activitats impulsades per les delegacions exteriors de la Generalitat. La campanya “Sant Jordi és de tothom”, dissenyada a partir de gravats antics que evoquen la llegenda, s’ha traduït a 11 idiomes per fer arribar l’essència de la festa més enllà del territori.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!