El Servei Català de Trànsit (SCT) ha informat que des de l'1 de gener fins al 30 de novembre d'aquest any han disminuït un 42% el nombre de víctimes mortals respecte a l'any passat a les carreteres catalanes.
Segons un comunicat d'aquest dimarts, aquest any han mort 97 persones en 88 accidents mortals, i l'any passat van ser 167 les persones que van perdre la vida en 154 sinistres. No obstant, s'ha de tenir en compte el descens de la mobilitat arran de les restriccions establertes per frenar la transmissió de la Covid-19.
Durant el mes de novembre, sis persones han perdut la vida a les carreteres catalanes, fet que suposa una reducció del 40% respecte a les 10 que van morir el novembre de l'any passat, sent aquest novembre el tercer mes de l'any amb menys víctimes mortals.
En comparació amb l'any 2010, any de referència per al compliment dels objectius europeus, les víctimes mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya s'han reduït un 57,3%.
Vulnerabilitat
Respecte als col·lectius vulnerables, fins al 30 de novembre han mort 21 motoristes, set ciclistes i set vianants, mentre que en el mateix període de l'any passat van morir 47 motoristes, nou ciclistes i 12 vianants.
Les víctimes mortals dels col·lectius vulnerables representen un 36% del total de morts, encara que tenen un pes molt inferior en la mobilitat.
El Servei Català de Trànsit (SCT) ha destacat que hi ha un repunt en el nombre de víctimes mortals a les furgonetes, amb 12 víctimes mortals aquest any respecte a les 9 de l'any passat. Trànsit ha insistit en la importància del manteniment dels vehicles, i ha demanat als professionals del transport que facin aturades cada dues hores.
Accidents amb un sol vehicle
Trànsit ha assegurat també que es manté la tendència a l'alça dels accidents mortals amb un únic vehicle implicat, i és que fins al 30 de novembre, 36 dels 89 accidents mortals han passat amb un sol vehicle, fet que suposa un 40,9% del total de sinistres, mentre que l'any passat suposava un 33% de la sinistralitat mortal, i el 2010, un 26%.
Els sinistres en solitari estan relacionats amb distraccions durant la conducció o amb la velocitat excessiva, i Trànsit ha recordat la prohibició de l'ús del telèfon mòbil mentre es condueix i la necessitat de respectar els límits.
Respecte a les morts per dia de la setmana, s'observa que es manté l'elevada sinistralitat durant els caps de setmana o dies festius. 53 de les 97 persones mortes, un 54,6%, van perdre la vida en cap de setmana o festiu.
Franja d'edat amb més morts
La franja d'edat que ha sumat més morts a la carretera és entre 45 i 54 anys, amb 23 víctimes mortals, seguida de la de 35 a 44 anys, amb 22.
El descens més important de persones mortes segons l'edat es registra a la franja de 65 a 74 anys, amb un descens del 66,6%, i va passar de 18 víctimes durant l'any 2019 a 6 durant el 2020.
Trànsit ha remarcat que en el cas del grup dels joves de 15 a 24 anys i de 25 a 34 anys, la reducció de víctimes mortals respecte a fa deu anys és del 79%.
Morts per demarcacions
Pel que fa a les morts per demarcacions, en totes quatre hi ha hagut una reducció de les víctimes mortals respecte a l'any passat, però la majoria de les disminucions es registren a Barcelona, amb un 45,2% menys respecte al 2019.
A Girona i a Tarragona el descens és del 40%, i a Lleida del 37%, però si es compara amb el 2010, la demarcació de Girona registra la reducció més destacada, del 72,4%.