Cap de setmana especialment complicat per als usuaris del servei de trens de Rodalies. A més de les obres a Sant Vicenç de Calders, que duraran fins dilluns a les 15:00 h i han afectat set línies, al llarg del matí s'han produït importants retards i la supressió d'uns 42 trens previstos a les línies R2 sud i R4 per una protesta sindical, tal com ha apuntat Renfe. Diversos usuaris ja han lamentat a les xarxes socials demores de més d'una hora a ambdues línies, mentre la companyia responsable del servei ferroviari afirma que treballa per "minimitzar les afectacions". Paral·lelament, s'han produït grans aglomeracions de passatgers a Cunit, punt central del desplegament de la flota d'autobusos que dona servei alternatiu per carretera amb motiu de les obres. Tot plegat, coincidint amb els nombrosos desplaçaments cap al Garraf amb motiu del carnaval.
"He sortit a les 11:15 hores de Badalona i no compto arribar a l'Arboç abans de les 14:30. Tres hores i mitja per un trajecte que en cotxe és una hora i poc", ha denunciat l'usuari Ernest Montserrat a través d'X. "Fa més d'una hora que la línia està completament parada, la gent que teniu treballant a les estacions no saben res", ha afegit una altra afectada usuària de les xarxes. A més, alguns usuaris s'han assabentat del tall ferroviari a Sant Vicenç de Calders per les obres en arribar a l'estació. Com l'Ainara Campovanes, una usuària que anava a Montblanc: "T'ho trobes tot de cop, fas uns plans i t'ho canvien", ha lamentat en declaracions a l'ACN. Una altra usuària, Genesis Acuña, ha celebrat que hi hagi servei per carretera com una "bona solució", però també ha lamentat que no s'ha avisat prou.
La protesta l'han convocada els sindicats de maquinistes per la modificació de torns arran de la reprogramació del servei per les obres a la xarxa ferroviària. A mitjans del febrer, els comitès generals d'empresa de Renfe i Adif van obrir les portes a noves protestes pel traspàs de Rodalies, al·legant que s'havien incomplert els acords que van permetre desconvocar la vaga el 2023. En un comunicat conjunt, van advertir llavors que el traspàs d'un tram de l'R1, descatalogar-la de la xarxa ferroviària d'interès general i "indefinició jurídica" sobre el futur de la plantilla de l'operadora contravenien la garantia d'integritat dels grups d'Adif i Renfe.
La plataforma ciutadana Dignitat a les vies, que denuncia habitualment les incidències en la xarxa ferroviària de Renfe, ha criticat que entre que és el carnaval i que hi ha les obres a Sant Vicenç de Calders "tothom ho sabia", que hi hauria incidències importants, "menys Renfe". "Incapacitat absoluta per planificar, sense avisar amb antelació als maquinistes i, com sempre, els usuaris pagant els plats trencats. Fins quan haurem d’aguantar aquest despropòsit?", han expressat a les xarxes, en una piulada acompanyada d'imatges d'estacions amb aglomeracions de gent.
Les obres a Sant Vicenç de Calders inutilitzen l'estació: alternativa en bus
Pel que fa a les obres a Sant Vicenç de Calders, la raó és l'adaptació de l'equipament a l'ample de via del corredor del Mediterrani. L'actuació s'havia d'haver fet durant els caps de setmana de febrer i març, però Adif ha comunicat a Renfe que no ha estat possible per l'endarreriment de l'entrega d'equipaments d'un proveïdor. La circulació de trens de Rodalies estarà interrompuda a l’estació el dissabte 1 i el diumenge 2 de març i fins a les 15.00 h del dilluns 3 de març. D'aquesta manera l'R2 sud iniciarà i finalitzarà el servei a Cunit i l'R4 al Vendrell; mentre que els trens regionals no circularan entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona. L'alternativa és per carretera, amb uns 105 autobusos habilitats que tenen el pas per Cunit com a eix principal de les seves rutes.