Dos estudiants de Barcelona i un de Lleida han estat els guanyadors de la segona edició dels Neurotalent Games, les Olimpíades de la Memòria per prevenir l'Alzheimer. La final, celebrada aquest dissabte a Barcelona, ha reunit els 30 estudiants de primer d’ESO finalistes del campionat. Concretament, els guanyadors d’aquesta edició han estat la Fiona Dols, de l’Institut Llavaneres (ubicat al Maresme), que ha estat la guanyadora absoluta, seguida de Naia Balagué, de l’Institut Francesc Ribalta (situat a la comarca del Solsonès), i del Nil Urbano, de l’Institut Pere Fontdevila (de la comarca del Berguedà). Enguany la participació al concurs ha crescut un 21% en número de participants respecte a l’edició anterior, superant així els 6.400 estudiants en tota Catalunya.
Durant els mesos de gener i febrer, els participants han hagut de superar diversos tipus de proves, totes avalades per l’Institut de Neurociències de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). D’entre d’altres proves, els alumnes han hagut de realitzar exercicis de descodificació de missatges i relacionar i recordar seqüències d’imatges i així posar a prova la seva capacitat de concentració. Les proves han tingut lloc en els centres educatius.
Els Neurotalent Games són una iniciativa de la Fundació Rosa Maria Vivar i tenen com a objectiu sensibilitzar joves, pares i docents de la importància d’estimular les capacitats cognitives a totes les etapes de la vida per prevenir l’Alzheimer. “Com a fundació creiem que és important conscienciar de la necessitat de disposar d’una bona reserva cognitiva de cara la vellesa i entrenar-la durant tota la nostra trajectòria vital”, ha afirmat Margarita Oliva, presidenta de la Fundació Rosa Maria Vivar a través d’un comunicat. Aquest és el principal objectiu dels Neurotalents Games, però també té el de conèixer millor els processos cognoscitius associats a la memòria. com ara l’atenció, la percepció, la categorització, l’esquematització, la consciència i la metamemòria. "Conèixer aquests mecanismes ens permetrà en un futur desenvolupar estratègies de prevenció més efectives", ha subratllat la presidenta.
L’adolescència, moment idoni per començar a entrenar el cervell
Segons explica la fundació, entre els 12 i els 13 anys la memòria declarativa, aquella relativa a les dades i la seva relació, té ja un bon punt de maduresa per començar a ser "entrenada". De fet, tot i que a l’adolescència hi ha capacitats que encara no s’han desenvolupat completament, els experts apunten que es tracta d’un moment "determinant" en la maduració d’alguns processos i regions cerebrals, per la qual cosa entrenar el cervell a partir d’aquesta edat és especialment significatiu si posteriorment es vol disposar d’unes bones reserves cognitives.