Dues escoles del Vallès Occidental renunciaran al concert per mantenir la segregació per sexe, segons ha avançat aquest dimecres Tot Sant Cugat. Es tracta de les escoles La Farga (de Sant Cugat del Vallès) i La Vall (de Bellaterra), que han informat a les famílies que segregaran per sexe, tot i que això els portarà a perdre el concert. Tots dos centres, de la Institució Familiar d'Educació, van comunicar a la conselleria que deixarien de segregar per sexe a secundària el 2022, després que Educació anunciés que retiraria el concert als centres que ho continuessin fent. Ara, però, la Institució ha comunicat que els dos centres tornaran a oferir “educació diferenciada”. La pèrdua del concert suposarà deixar d'ingressar els diners públics corresponents, però els centres preveuen que l'impacte sigui el mínim possible per a les famílies.
Així, ambdues escoles passaran a ser completament privades a partir del curs 2026/2027. Pel curs 2022/2023, La Farga va decidir acceptar noies a l'ESO per mantenir la subvenció, però la realitat és que no s'ha inscrit cap noia en aquesta etapa durant aquests anys. Dos anys després, l'escola ha apostat per la segregació a totes les etapes i renunciar als diners públics. El director del centre, Miquel Riera, ha explicat a Tot Sant Cugat que la decisió “ha costat de prendre” perquè “suposa renunciar al finançament públic”.
La segregació a La Farga
Riera també ha assegurat que, en els últims anys, han dut a terme “un pla de sostenibilitat per poder prescindir d'aquests recursos”. És a dir, que les quotes de les famílies augmentaran, però que “l'increment no suposa un volum excessiu”. “És un percentatge baix i ens posiciona al nivell de les concertades de l'entorn”, ha afegit, a més d'apuntar que hi ha “una bossa d'ajuts” per a famílies que no tenen prou recursos.
El director ha afirmat que la gran majoria de famílies ha rebut molt positivament la notícia, comunicada en una reunió de dilluns passat. “L'escola sempre ha optat per aquesta metodologia, tot i que ara no està de moda”, ha argumentat, alhora que ha defensat que és la “metodologia que més s'adequa” als seus objectius “d'atenció personalitzada i treure el millor de cada alumne, l'excel·lència acadèmica i formació en valors i cristiana”. En un comunicat, el centre ha afegit: “L'educació diferenciada és una metodologia que al llarg de més de 50 anys d'història de l'escola ha donat molt bons resultats, tant des del punt de vista pedagògic com en el creixement personal i social dels alumnes”. “Som i volem continuar sent escoles de famílies, escoles amb qualitat educativa, formació cristiana, educació en valors, atenció personalitzada i, també, educació diferenciada”, conclou l'escola, emfatitzant que la segregació els permet ser “fidels” a la seva identitat i projecte educatiu.