La continuïtat dels educadors socials a les escoles està en perill. Així ho ha denunciat en les darreres hores el gremi i així ho ha confirmat a ElNacional.cat el Departament d’Educació. La Generalitat assenyala el govern espanyol per haver “decidit retallar els recursos covid aquest 31 d’agost”, cosa que fa “molt difícil” poder mantenir aquests professionals en el sistema educatiu català. El Govern assenyala que s’està treballant “en tots els fronts possibles i utilitzant totes les eines a l’abast” i insta La Moncloa a no retirar aquests recursos, ja que “la pandèmia potser s’ha acabat però els seus efectes socials encara no”. És la resposta que dona la conselleria de Josep Gonzàlez-Cambray al “crit d’alerta” que en les darreres hores han fet els educadors socials davant del risc de patir aquestes retallades.
El gremi denunciava en un comunicat haver escoltat “rumors, veus i, en algun cas, certeses, que aquest podria ser l'últim curs d’aquesta nova figura a les escoles i instituts; i, per tant, a hores d’ara, no sabem res de la nostra continuïtat i temem que la cancel·lació dels contractes es vulgui comunicar en ple estiu". La conselleria, doncs, ha confirmat aquestes sospites a aquest diari, tot i que des del Departament s’insisteix que la voluntat és mantenir aquests professionals a l’escola catalana; un fet que segons el Govern dependria de la voluntat de Madrid de prorrogar els recursos excepcionals de la covid. “Volem deixar constància del gran impacte i nivell de satisfacció que estem tenint en aquests nous contextos educatius, on el 89,6% de l’Equip Directiu, inclosos en el programa, han valorat de manera molt positiva les nostres intervencions i gairebé el 97,95% es mostren interessats a incorporar per sempre la nostra figura”, assegura el comunicat remès pels educadors socials.
Durant el curs 2020/21, la professió de l’Educació Social es va introduir de manera oficial a 75 Centres Educatius públics catalans considerats d’alta o màxima complexitat. Se’ls va contractar a través del Pla de Millora d’Oportunitats Educatives (PMOE), a partir d’un pla de xoc anunciat pel Departament d’Educació per donar resposta a les problemàtiques socials que s’estaven donant i accentuant en els infants i joves per la situació viscuda per la pandèmia. Segons apunta el gremi, Catalunya no és precisament la comunitat més avançada en aquest àmbit. La figura de l’educador social als centres educatius en les diferents comunitats autònomes “ja és una realitat des del 2002 a Extremadura, primera comunitat autònoma que va prendre la iniciativa”. Seguida de comunitats autònomes de l’estat espanyol com Extremadura, Castella-La Manxa, Andalusia, Illes Balears i Illes Canàries. No ha estat fins al curs 2020-2021 que escoles catalanes d’alta o màxima complexitat han pogut comptar amb el suport d’educadors.