El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha anunciat aquest dijous que s’ha pres la decisió d’avançar l’inici del curs escolar. Concretament, els nens d’educació infantil i de primària començaran el curs el dia 5 de setembre, mentre que als instituts (ESO, batxillerat i formació professional) el curs s’iniciarà el dia 7 de setembre. Segons ha dit el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, la decisió es pren d'acord amb “criteris educatius”. Segons el cap del Departament, aquesta decisió també es pren per alinear-se més amb la resta de països europeus, on les vacances d’estiu són més curtes. “En el nostre sistema els dies de vacances es concentren massa durant l’estiu”, ha manifestat.
De fet, el president de la Generalitat també ha assenyalat que aquesta mesura és més igualitària i ajuda a la conciliació familiar. En una roda de premsa des del pati de l’Escola Baldiri Reixac de Barcelona, ha recordat que molts alumnes no es poden permetre els cursos educatius que altres nens fan durant l’estiu, i que això genera molta desigualtat entre els infants i joves. Aquest canvi, per tant, respon a “una necessitat pedagògica” i a una “demanda històrica”. Tot i que les dates de finalització de curs es mantenen igual (a finals del mes de juny), ara el curs s’allarga i això fa, segons el Govern, que hi hagi més conciliació familiar per part dels pares i mares dels alumnes.
“No volem deixar ningú enrere”, ha assegurat el cap del Govern. De fet, tant el president com el conseller han assegurat que amb aquest canvi “tothom hi guanya”. No només els alumnes i les famílies, segons el Govern, sinó que els professionals del món educatiu també sortiran beneficiats d’aquest canvi. “L’escola és un motor essencial per a una societat més justa i pròspera pel que fa a la igualtat”, ha insistit Aragonès. Segons ell, la conciliació “és un element fonamental que hem de tenir sempre present els serveis públics”.
El president de la Generalitat ha començat el seu discurs fent un agraïment a tota la comunitat educativa, i s’ha referit concretament a l’embat contra el coronavirus que s’ha fet a les aules catalanes. Ha fet referència a les direccions dels centres, així com als docents i els equips d’administració i serveis. No obstant això, ha insistit que el gran esforç ha estat per part dels alumnes. Per altra banda, tot i les queixes que ja han arribat per part del sindicat USTEC, Cambray ha insistit que el canvi és positiu. Ha dit que en les darreres hores ha informat del canvi a les direccions dels centres; i que està obert a reunir-se amb els sindicats per parlar d’aquesta nova mesura.
USTEC demanarà la dimissió de Cambray
A conseqüència d’aquest anunci, el sindicat USTEC demanarà la dimissió del conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray. Així ho ha assegurat la seva portaveu, Iolanda Segura, en declaracions a ElNacional.cat. Segons el sindicat majoritari dels treballadors del sector de l’ensenyament, la mesura és només una “bomba de fum” per tapar els debats i les polèmiques de les darreres setmanes: l’esborrany que Educació va enviar als centres sobre el currículum de l’any que ve i el cas del 25% de castellà a les aules catalanes. “És impressionant, això ja és el súmmum i una autèntica irresponsabilitat”, ha manifestat la portaveu d’USTEC en declaracions a aquest diari. El cas és que el sindicat s'ha assabentat de la mesura a través de la carta que Educació ha enviat als centres moments abans de fer la roda de premsa. Preguntat per aquesta qüestió, Cambray ha dit que encara hi ha temps per parlar amb els sindicats, però ha reconegut que no s'ha produït cap comunicació abans d'anunciar la mesura. Segura diu que ara USTEC demanarà una reunió amb el conseller, però que el primer pas que farà el sindicat serà demanar la dimissió.
Immersió i Canet de Mar
Per altra banda, el conseller també ha estat preguntat sobre la immersió lingüística i l’escola de Canet de Mar durant la roda de premsa. Cambray ha assegurat que Educació “lluitarà amb totes les eines davant la judicialització d’un model d’èxit”. Així mateix, ha assegurat que l’objectiu del Departament és que tots els alumnes acabin l'escolarització dominant el català i el castellà, i que per tant cap model “ha d’anar de percentatges”, sinó de competències. Sobre el nou currículum d’Educació, ha assegurat que “no ha variat el règim lingüístic”. “El que fan els centres és adaptar-se al context i l’entorn”, ha afegit.