La intel·ligència artificial, a escoles i instituts. El Departament d'Educació ha presentat un recull d’orientacions i recomanacions per incorporar aquesta tecnologia moderna al món de l'ensenyament. De fet, la Generalitat opta ara per promoure el seu ús a través d'un decàleg dirigit als docents i els centres, elaborat per un grup de treball format per personal del Departament i professors, i assessorat per experts del món educatiu i universitari. El document planteja oportunitats d’ús i desafiaments de la IA, i recull, també, dubtes i incerteses que encara estan per resoldre.
Una de les principals orientacions que es planteja per la IA és que faci d'element de suport en el camp de l'aprenentatge de l'alumnat, mitjançant cercadors, revisors lingüístics, traductors, lectors i aprenentatge assistit com simuladors, realitat augmentada, realitat virtual o metavers. També es considera que la tecnologia pot ser utilitzada per docents per facilitar la generació d’activitats, l’avaluació d’alumnes o la personalització dels aprenentatges. Pel que fa als centres educatius, es proposa utilitzar la IA per millorar els processos de recollida de dades, per detectar perfils de risc o per facilitar processos d’avaluació conjunta. I en el marc general del sistema educatiu, es considera que la IA pot oferir suport en la recollida de dades per a la presa de decisions a l'hora de preveure necessitats d’intervenció, prevenir l’absentisme i l’abandonament escolar, detectar perfils de professorat o facilitar processos administratius.
Malgrat els avantatges, el decàleg d'Educació també adverteix sobre els límits i els desafiaments de la nova tecnologia. "Cal ser conscients dels reptes que planteja", avisa, tot subratllant l'existència de set grans desafiaments. Entre aquests, hi ha la privacitat —per la qual cosa es recomana no proveir mai dades personals—, la vigilància —"el recull de dades constant pot fer que l'alumnat pugui estar monitorat constantment—, i la protecció de dades —a causa de la manca d'informació en algunes eines d'IA sobre el seu tractament—. Pel que fa a l'àmbit educatiu, la guia recull que traspassar decisions a les IA pot provocar falta d’autonomia en l’alumnat, i que reproduir-ne les respostes sense qüestionar-les pot implicar una amplificació d’una informació esbiaixada o directament falsa.
Amb tot, el text ofereix diverses propostes per programar en l’àmbit de centre i sistema, a més d’eines i exemples concrets d’incorporació de la IA a l’aula per potenciar l’aprenentatge personalitzat i adaptatiu. S’ofereixen programes per ajudar a conèixer-ne el funcionament i utilitzar-la en activitats d’aula, amb l’objectiu d’ajudar en el treball competencial. Per altra banda, també s’hi enumeren formes d’usar diferents aplicacions per reorientar les programacions educatives, perquè "s’enriqueixi" el procés d’aprenentatge. En aquest sentit, es presenta la IA com una oportunitat per consolidar el treball per competències, en línia amb el currículum vigent.
Anna Simó aposta per la IA
L'anunci l'ha fet la consellera d'Educació, Anna Simó, qui considera que s'és a temps de fer que "la IA sigui motor de la millora educativa". "És imprescindible que, des del sistema educatiu, ens hi enfrontem, que siguem capaços de reflexionar com deixem entrar la IA a l’aula, com podem aprofitar-ne tot el potencial educatiu ", ha assenyalat, tot remarcant l'existència de riscos. No obstant això, Simó també ha afirmat que “passi el que passi, l’educació sempre necessitarà el docent" essencial pel que fa a les relacions personals, la capacitat de motivar, l’acompanyament emocional, l’adaptabilitat a situacions imprevistes i l'empatia.