Els resultats de l'informe PISA han posicionat Catalunya a la cua d'Espanya i l'OCDE. Els alumnes catalans han registrat un dels pitjors rànquings dels últims 17 anys en matemàtiques, ciències i comprensió lectora, uns resultats que Educació atribueix, en part, al fet que en les proves del 2022 hi va haver una "sobrepresentació d'alumnat nouvingut" i en situació d’alta complexitat en els exàmens. Així ho ha afirmat aquest dimarts el secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, que ha defensat que en aquest informe PISA, el 24% dels alumnes que van fer les proves provenien de centres d'alta complexitat quan, segons les dades del Departament, a Catalunya aquests alumnes representen un 14,5 % dels estudiants. El percentatge d'alumnes nouvinguts a la resta del territori espanyol que van fer les proves ha estat del 15% i, en el global de l'OCDE, del 13%.
Crida a la tranquil·litat
Educació atribueix els mals resultats en comprensió lectora a un “relaxament” en l’ensenyament de l’hàbit de lectura des de les etapes inicials de l’educació. "Aquesta dificultat en l'obtenció de bons resultats educatius té a veure amb el factor de complexitat del sector educatiu: tant en alumnes nouvinguts com altres factors, com la pobresa o la mobilitat", ha afegit. El Departament d'Educació ha defensat que aquesta qüestió s'haurà d'abordar amb els responsables de la prova per tractar d'obtenir uns resultats més fiables. “En els futurs informes s’ha de tenir en compte, és un element molt rellevant”. Garcia Plata ha advertit que cal tenir "molt bona informació per poder prendre mesures. No hem de fer escarafalls, n’hem de prendre nota. Però ens ajudarà a fer-ho amb més precisió".
Plata també ha apuntat que els mals resultats "confirmen la caiguda de l'aprenentatge" a conseqüència de la pandèmia i els efectes que va provocar sobre els resultats, com els canvis d'organització dels grups i l'afectació més gran en alumnat d'entorns més desfavorits. Tanmateix, ha advertit que malgrat els resultats baixos, Catalunya "continua en posicions similars a les que tenia anteriorment", ja que continua estant per sota de la mitjana de l'OCDE.
Mesures per revertir la situació
Per tal de capgirar la situació, el secretari de Polítiques Educatives ha afirmat que la Conselleria està prenent "mesures a mitjà i llarg termini per millorar els resultats" actuals, una tendència a la baixa que recorda que ja es va plasmar en els resultats de les proves de competències bàsiques d'aquest 2023. Ha cridat a millorar "urgentment" les competències en lectura, i a continuar centrant-se a incrementar els resultats en matemàtiques i comprensió escrita. El director general d'Innovació, Digitalització i Currículum de la Generalitat, Joan Cuevas, ha reconegut que "hi ha aspectes en el procés d'aprendre a llegir en la petita infància que s'han anat perdent", i ha insistit que s'ha de continuar millorant el foment del gust per la lectura.
Quant a les mesures concretes per impulsar els resultats dels alumnes, Plata ha afirmat que s'està treballant perquè es faci més personalització en l'ensenyament, destinar més recursos als centres i reduir les ràtios: "Això tindrà resultats, però no ho veurem a curt termini".
Explicacions al Govern
Els mals resultats de l'informe PISA a Catalunya, han provocat les crítiques dels partits al Govern. El primer secretari del PSC, Salvador Illa, ha assenyalat que els resultats mostren que "els qui han governat Catalunya no han estat per al que cal estar". En una publicació a les xarxes socials ha assenyalat que l'informe és "el resultat de 10 anys de no estar centrats en els problemes reals de la ciutadania". A més, ha afegit que "ara enfrontem reptes enormes que necessiten respostes urgents. El veritable patriotisme és garantir l'educació i l'aigua als catalans".
Sense aigua, a les fosques i els nens i nenes els costa cada vegada més llegir i sumar. Aquest és el resultat de 10 anys de no estar centrats en els problemes reals de la ciutadania.
— Salvador Illa Roca/❤️ (@salvadorilla) December 5, 2023
Quienes han gobernado Cataluña no han estado a lo que hay que estar. Ahora afrontamos retos…
En la mateixa línia s'ha posicionat la portaveu al Parlament, Alícia Romero, demana al Govern que expliqui quin és el seu pla davant les dades "esfereïdores" de l'informe PISA. "L'educació entra en crisi", ha afegit. En aquest sentit, ha definit les dades com a "molt dolentes".
En paral·lel, Carles Puigdemont, s'ha mostrat alarmat i preocupat després de conèixer els resultats de l'informe. En una publicació al seu compte de X, Puigdemont ha titllat les dades de "problema alarmant" i ha demanat "impedir urgentment que es converteixi en estructural". Segons el president a l'exili, "ens hi va el país i el model de societat bastit durant generacions". El també eurodiputat ha assenyalat cap a on considera que està l'arrel del problema: "massa anys de debats mal enfocats, i una política poc competent i acomplexada".
Un problema alarmant que hem d’impedir urgentment que es converteixi en estructural. Ens hi va el país i el model de societat bastit durant generacions. Massa anys de debats mal enfocats, i una política poc competent i acomplexada.
— krls.eth / Carles Puigdemont (@KRLS) December 5, 2023
L’alarma s’ha encès. No fem veure que plou! https://t.co/73dAsSt4Kb
La presidenta dels comuns al Parlament, Jéssica Albiach, ha assenyalat que els resultats de l'informe alerten que l'educació a Catalunya "està en crisi". "Els reptes són molts i necessitem consensos, si volem donar-los resposta", ha sostingut en una piulada.
L'educació al nostre país està en crisi. Els reptes són molts i necessitem consensos si volem donar-los-hi resposta. És el moment de tirar endavant un gran pacte d'Educació, que inclogui la comunitat educativa i la faci protagonista dels canvis que cal impulsar. https://t.co/FPlUnjYAYN
— Jéssica Albiach (@jessicaalbiach) December 5, 2023