Setge a les pantalles a les aules catalanes. El Departament d'Educació ha plantejat ampliar la prohibició del mòbil a l'aula a totes les etapes educatives i restringir l'ús de pantalles a infantil. La conselleria encarregarà a la nova Comissió per una Digitalització Responsable que avaluï aquestes dues mesures. Actualment, ja no es permet l'ús del mòbil a l'aula ni a infantil ni a primària però sí a secundària amb finalitats educatives. Ara, Educació vol anar més enllà i ha demanat que s'avaluï ampliar la prohibició també a l'ESO.
La consellera d'Educació Esther Niubó ha explicat aquest dimarts que la tasca de la comissió serà avaluar la prohibició dels mòbils en l'ensenyament obligatori. Paral·lelament, el departament ha encarregat una auditoria per avaluar com s'estan fent servir els dispositius digitals a les aules. Aquest curs va entrar en vigor la normativa aprovada tot just fa un any que prohibia els mòbils a primària i infantil, i en permetia un ús restringit a la secundària. Niubó ha destacat la feina feta fins, però ha afirmado que ara volen anar més enllà, i no només estudiar si cal ampliar la prohibició a l'educació secundària sinó també determinar quins dispositius digitals han de ser objecte de la normativa. Segons ha explicat, el departament rep queixes i comentaris tant de famílies com de centres educatius que apunten que potser "es podria prescindir" dels mòbils per complet a les aules i sobre el fet que això "evitaria o limitaria la pressió" a l'hora de donar un mòbil als infants i adolescents.
Educació infantil
Una altra de les tasques de la comissió serà avaluar l'ús genèric que es fa dels dispositius digitals i les pantalles als centres escolars i, en concret, a infantil. No només del mòbil. Aquesta necessitat sorgeix, ha explicat Niubó, del fet que arran de la pandèmia s'han adquirit molts dispositius digitals als centres escolars i s'ha ampliat el seu ús, però ha trobat a faltar una anàlisi sobre el com s'han anat aplicant aquestes noves tecnologies. Ha posat com a exemple matèries com les matemàtiques i la lectura, que s'imparteixen "de manera gamificada" i cal avaluar si això és positiu o no pedagògicament parlant. És un debat que hi és als claustres, ha afegit.
La Comissió per una Digitalització Responsable
El Departament crea la Comissió per una Digitalització Responsable per a revisar l'ús que es fa actualment dels dispositius; crear un espai de reflexió i debat; "vetllar per la protecció i promoció de la salut" i l'aprenentatge de competències digitals; i protegir els drets dels nens i el seu benestar. La comissió tindrà 50 membres, entre professionals i representants d'organitzacions sobre desenvolupament digital i referents, directors de centres i docents. Es constituiran dos grups de treball: el primer serà de professionals de diferents àmbits de treball que "coneixen els efectes dels usos dels dispositius i entorns digitals i les seves conseqüències" i que farà el diagnòstic de la situació i les problemàtiques que s'han detectat en diferents contextos. El segon grup comptarà amb professionals d'àmbits socioeducatius que "coneixen l'ús que es fa de les pantalles i dels entorns digitals" en el context escolar, i partirà del diagnòstic inicial i elaborarà una part que rendeixi comptes de la situació dels usos de les pantalles per etapes educatives.
Membres de la comissió
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!