El Departament d’Educació ha enviat una mostra aleatòria de 147 centres una enquesta sobre l’ús de les llengües als centres que duran a terme prop de 35.000 alumnes catalans de diferents etapes educatives. En aquesta enquesta hi ha un seguit de preguntes agrupades en dos apartats: l’ús de les llengües al centre educatiu dins l’aula i l’ús de les llengües al centre educatiu fora de l’aula. La intenció és tenir una informació ben àmplia, i és per aquest motiu que a aquest qüestionari hi respondrà una mostra d’alumnat de totes les etapes: 6è de primària, 4t d’ESO, 2n de batxillerat, 2n de cicles formatius de grau mitjà i 2n de cicles formatius de grau superior. Posteriorment, l’estudi s’estendrà a tot l’alumnat dels centres.
Es preveu que aquesta enquesta permeti al Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona (CUSC) disposar dels elements de diagnòstic de l’escola catalana i conèixer quina és la realitat lingüística de les aules en els centres educatius. El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, va explicar en la reunió del Consell Lingüístic Assessor que el seu Departament ha encarregat al CUSC aquest estudi per conèixer els usos lingüístics escolars a Catalunya.
El CUSC—Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació és un centre de recerca de la Universitat de Barcelona que du a terme activitats de recerca, assessorament i formació sobre la relació entre llengua i societat. El CUSC-UB integra personal investigador de la UB i investigadors vinculats a altres universitats, centres de recerca i administracions públiques. Des de la seva fundació el 1998 el CUSC-UB té activa una línia de recerca sobre sociolingüística educativa, amb diferents projectes finançats en convocatòries competitives. L’equip de treball de l’estudi el conformen el sociolingüista Avel·lí Flors-Mas (Universitat de Barcelona), el lingüista Llorenç Comajoan-Colomé (Universitat de Vic), i el sociòleg Natxo Sorolla (Universitat Rovira i Virgili).
El passat mes de juny la Plataforma per la Llengua va publicar els resultats d’un estudi sociolingüístic que arribava a la conclusió que el 60% de les converses als patis dels instituts de Valls són en castellà. Davant d'aquesta situació, el consistori de la capital de l'Alt Camp va tancar un acord amb l'entitat per engegar un pla d'actuació amb l'objectiu d'incentivar l'ús social del català entre els joves de la localitat. Per altra banda, l'Estudi sociolingüístic als patis d’escoles i instituts de zones urbanes de Catalunya publicat el 2019 per Plataforma per la Llengua mostra que en el pas de la primària a la secundària l'ús del català cau del 35% al 14,6%. Arran d'aquests resultats, l'Ajuntament de Valls va encarregar un estudi dels usos lingüístics en els tres instituts públics del municipi, que s'ha efectuat amb una enquesta als estudiants i amb un estudi amb observació no participant.