El Departament d'Educació segueix configurant el currículum de batxillerat, que fa mesos està acompanyat de polèmica. Ara planteja augmentar de dues a tres hores l'horari de llengua catalana i castellana, i limitar les optatives a quatre hores, segons revela El País aquest dissabte. La nova proposta serà presentada per Educació al ple del Consell d'Educació, que se celebrarà el pròxim dimarts. Les decisions sobre els canvis al currículum de batxillerat per ajustar-se a l'aplicació de la llei estatal LOMLOE van causar un gran rebombori entre la comunitat educativa el passat mes de setembre. Inicialment, el Govern va proposar que la literatura catalana i literatura castellana de segon de Batxillerat passessin a ser optatives i fusionar matèries de la modalitat científica, agrupant en una sola assignatura biologia, geologia i ciències ambientals. Finalment, la consellera Esther Niubó va fer marxar enrere i va decidir no tocar les literatures, però, en canvi, si mantenen la fusió de les assignatures, cosa que implicava passar d'un total de sis hores setmanals a tres.
La proposta d'Educació
Educació ha consultat amb diversos estaments i direccions de diferents territoris de l'Estat, i ha decidit augmentar en una hora a la setmana les matèries comunes de Llengua Catalana i Llengua Castellana, i per compensar les hores, deixar les assignatures optatives en dues assignatures de dues hores i així les matèries de modalitat també tindrien 4 hores, segons apunta El País. El document també assenyala que es redueix a la meitat el pes del treball de recerca "no es farà cap mena de referència a l'organització per àmbits" i la segona llengua estrangera s'oferirà com a optativa al segons curs de batxillerat, i no només a primer, com es fa actualment. La nova proposta es debatrà aquest dimarts, tot i que, l'aplicació de la reforma no es començarà a aplicar fins a setembre de 2026 per als alumnes que comencin el primer curs.
El TSJC anul·la l'agrupació de matèries
Fa només unes setmanes, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) anul·lava que es puguin agrupar matèries en àmbits al batxillerat i determinava que ha de ser obligatori oferir una segona llengua estrangera a segon. La sentència estima el recurs del sindicat Professors de Secundària (Aspepc-sps) contra el decret del 2022 d'ordenació dels ensenyaments de batxillerat. La sentència determina que la normativa no contempla la creació d'àmbits en aquesta etapa educativa, i per això anul·la els articles del decret que determinen aquesta classificació. D'altra banda, diu que el treball de recerca no pot comptar un 10% de la nota i que els centres hauran d'oferir una segona llengua estrangera com a optativa també a segon.
El TSJC anul·lava l’article 4.2.d que diu que les matèries de batxillerat “es poden agrupar en àmbits per impartir-les de manera integrada en funció del projecte educatiu i de l’autonomia de centre”. També ha anul·lat l’expressió “o àmbits”, que apareix en cinc apartats, i un incís final d’un article: “En el cas que s’hagin organitzat les matèries en àmbits, caldrà fer constar de forma diferenciada la qualificació de cada matèria, que coincidirà amb la de l’àmbit”. Pel que fa a l’obligació d’oferir una segona llengua estrangera a segon curs de batxillerat, el tribunal recorda que no és una opció, sinó que el reial decret del 2022 sobre matèries optatives diu que “l’oferta de matèries optatives haurà d’incloure, almenys, una segona llengua estrangera”.