Un any després de l'alliberament dels peatges a les carreteres catalanes, l'accidentalitat al conjunt de Catalunya ha baixat un 17,3%, però la situació a les autopistes alliberades ha empitjorat significativament, ja que en alguns dels casos s'han arribat a duplicar. D'aquesta manera, segons l'informe publicat pel departament d'Interior, el Servei Català de Trànsit i els Mossos, el nou escenari ha suposat una millora general de la seguretat viària al conjunt de les carretes, amb l'excepció de les autopistes sense peatge, per un gran augment del trànsit.
Concretament, segons les dades oficials, la supressió dels peatges ha evitat fins a 2.240 víctimes. En l'últim any, des de l'1 de setembre de 2021, hi ha hagut 10.733 víctimes per accidents de trànsit, una xifra que inclou morts, ferits greus i ferits lleus. Comparat amb el mateix període anterior, entre l'1 de setembre del 2018 i el 30 d'agost del 2019, n'hi va haver 12.973. Això significa una reducció del 17,3%, comparant-ho amb l'últim curs prepandèmia, ja que s'obvien les dades entre el 2019 i el 2020 i el 2020 i el 2021, quan la mobilitat es va veure radicalment afectada per les restriccions.
El doble de víctimes mortals que fa un any a les autopistes
Amb tot, cal destacar el cas de l'autopista AP-7, que ha protagonitzat bona part de les notícies negatives sobre el trànsit durant aquest últim any. Concretament, s'han duplicat tant les víctimes mortals com els ferits de gravetat en aquesta carretera. Les primeres han passat de 12 a 25 i els segons de 37 a 66. L'augment de les víctimes mortals, però, no només s'ha registrat a l'AP-7, sinó també a la resta d'autopistes alliberades. A l'AP-2 s'ha passat de 0 a 4 morts i a la C-33 de 1 a 2. En canvi, a la C-32 s'ha registrat una víctima menys, de 5 a 4. Aquestes dades tan negatives a les autopistes alliberades contrasta amb el descens de la mortalitat registrat a les carreteres nacionals paral·leles: l'N-II ha passat de 9a 4 i l'N-340 ha passat de 9 a 1.
Durant els últims mesos, ha preocupat molt el gran trànsit de camions i vehicles pesants a l'A-7, d'ençà que es van aixecar els peatges. I això s'ha vist reflectit en les dades, ja que a aquesta autopista s'han duplicat els sinistres mortals amb la implicació de camions, que han passat de 7 a 14, mentre que a la resta de la xarxa s'ha reduït un 4,3%. A aquesta autopista també han mort 6 motoristes i 7 vianants, unes xifres destacables, ja que són dos col·lectius vulnerables.
Necessitat de establir nous límits de velocitat a l'AP-7
Cal tenir en compte que aquest augment dels accidents es produeix alhora que ha augmentat significativament el trànsit a l'AP-7, en concret un 37,6% en el tram nord i un 26% al tram sud. Al mateix temps, però, als trams centrals la mobilitat ha baixat, ja que els vehicles s'han desviat cap a la C-33, on tampoc s'ha de pagar ja cap peatge, per entrar a Barcelona.
Tot plegat reforça la necessitat de reduir el límit de velocitat a l'AP-7, una petició que ja s'ha traslladat al ministeri de Transport i Mobilitat, almenys en deu trams amb concentració d'accidents mortals i greus. De moment, la ministra del ram, Raquel Sánchez ja ha obert la porta a reduir aquest límit, tot i que ha defensat que abans cal analitzar a fons aquesta idea.