La lluita contra el consum de plàstic als comerços fa anys que és una de les iniciatives més comunes. La prohibició de donar bosses de plàstic gratuïtes als supermercats pot tenir conseqüències inesperades, segons revela un estudi publicat al Journal of Marqueting Research. Les restriccions estan pensades amb la intenció de reduir la contaminació plàstica, poden provocar efectes contraris, que contradiuen els objectius ecològics de la iniciativa. L'estudi ha analitzat les polítiques implementades a les ciutats d'Austin i Dallas, a Texas, que prohibeixen les bosses de plàstic d'un sol ús o feien pagar per elles, igual que passa a l'Estat espanyol. Les normatives, que posteriorment van quedar derogades, van tenir un efecte contrari: els consumidors van començar a comprar més bosses de plàstic per a usos domèstics, com per escombraries. Les dades s'han confirmat gràcies a una anàlisi de dades d'escàners de codis de barres. 

L'objectiu era aconseguir un canvi positiu en els hàbits de consum, com l'ús de bosses reutilitzables de ràfia o de tela, les dades, en canvi, mostren que molts van comprar encara més bosses de plàstic. Aquest augment en la compra d'aquests productes ha obert el debat sobre l'eficàcia d'aquestes polítiques ambientals. 

Més bosses de plàstic 

Un dels descobriments clau de l'estudi és que els hàbits creats per les polítiques mediambientals s'han mantingut en el temps, fins i tot, després que les normes s'hagin derogat. A Austin, on la prohibició va estar vigent durant 5 anys, els consumidors continuaven comprant un 38,6% més de bosses de plàstic al final del període d'anàlisi, 18 mesos després que hagués caigut la norma. A Dallas, on la política va estar activa només 5 mesos, els hàbits si es van aconseguir canviar més ràpidament, tot i que, van trigar més d'1 any a tornar als nivells previs. 

Malgrat els efectes negatius que ha comportat la norma, l'estudi assenyala que les polítiques podrien continuar beneficiant al medi ambient si aconsegueix reduir l'ús de bosses de plàstic en les compres. Segons una anàlisi d'equilibri ambiental, els consumidors a Dallas haurien de fer servir una bossa menys per cada 7 viatges de compres, mentre que a Austin seria una bossa menys cada 5 viatges per compensar l'augment en el consum de bosses d'escombraries. Les dades apunten la importància de reduir, fins i tot, les petites quantitats de residus plàstic en el llarg termini, perquè podrien tenir un impacte positiu acumulatiu. 

L'estudi també apunta la necessitat de fer un disseny de polítiques públiques més robustes que minimitzin els efectes secundaris no desitjats. I a més, apunten la importància de complementar les regulacions amb campanyes educatives que promoguin canvis de comportament sostenibles a llarg termini. 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!