El Grup Godó s'ha tornat a emportar el tros més gran del pastís. El conglomerat mediàtic que té com a vaixells insígnia La Vanguardia, en l'àmbit de la premsa escrita i digital, i l'emissora RAC1, en el radiofònic, és el que més publicitat institucional de la Generalitat va rebre l'any 2020, prop d'un 20% del total invertit per l'administració autonòmica catalana en campanyes destinades a mitjans de comunicació.
Així es desprèn de les dades de la Memòria de la Comissió Assessora sobre la Publicitat Institucional corresponent a l'exercici del 2020, que ha fet pública el Departament d'Economia i Hisenda aquest divendres. El 2020, els mitjans del Grup Godó van ingressar un total de 6.346.767 euros per contractes de publicitat institucional de la Generalitat, la qual cosa equival al 19,09% del total de 32.243.347 euros del pressupost públic destinats a aquest concepte.
L'esmentat percentatge és pràcticament idèntic al de l'any anterior, encara que la inversió publicitària de la Generalitat va ser llavors de 4 milions menys: 29.059.628 euros, dels quals 5.570.658 van anar al Grup Godó, un 19,16% del total. Les adjudicacions van ser realitzades en l'etapa d'ERC al capdavant de la Secretària de Difusió i Atenció Ciutadana, que -entre altres funcions- s'encarrega d'aprovar la publicitat institucional de la Generalitat.
Amb l'excepció de l'àmbit televisiu -on el Grupo Godó manca ara mateix de cap mitjà propi després d'haver-se desprès recentment de la cadena 8TV-, els seus mitjans són, amb diferència, els que més publicitat institucional de la Generalitat reben en premsa escrita, ràdio i internet.
Televisió: TVC, 3,4 milions d'euros
En televisió, els canals de la pública catalana (TVC), amb TV3 al capdavant, són els que més inversió en publicitat institucional de la Generalitat van rebre: 3.478.189 euros en total el 2020. La segona plataforma més beneficiada va ser Mediaset, propietària de Telecinco, amb 234.098 euros. Atresmedia, que té com a cadena de referència Antena 3, va ingressar 130.853 euros. Ja a molta distància, 8TV, del Grup Godó, va rebre 16.105 euros.
Premsa de paper: 'La Vanguardia', 2,6 milions d'euros
En mitjans impresos, una veritable pluja de milions en forma de campanyes publicitàries de la Generalitat va caure sobre el Grup Godó, amb un total de 2.891.648 euros el 2020 per als seus productes de paper. Així, La Vanguardia en va rebre 2.648.987; Mundo Deportivo 171.567 i el magazín Què Fem, 71.094.
El segon grup de comunicació més ben situat en les adjudicacions és Prensa Ibérica, les principals capçaleres de la qual a Catalunya van rebre 1.715.598 euros: El Periódico de Catalunya, 1.541.436 euros i Sport, 174.162. En tercer lloc es va situar el Grup SOM, amb 720.345 euros. El Grup SOM edita, entre altres publicacions, les revistes mensuals Descobrir Catalunya, que va rebre 276.283 euros i Sàpiens, que en va obtenir 194.609. En quart lloc figura l'editora del diari Ara, amb 538.109 euros. També publica Ara Balears, que en va ingressar 51.035: en total, 589.144. Li segueix el rotatiu El Punt AVUI, amb 574.464 euros i El Quinze de Público, un setmanari que va rebre 480.000 euros.
Ràdio: RAC1, 1,9 milions d'euros
Pel que fa a la radiodifusió, els mitjans del Grup Godó tornen a emportar-se la palma. Així, l'emissora RAC1 va rebre 1.929.346 euros, i RAC105, 206.609 euros, quantitats que sumen 2.135.955 euros en total. A distància força considerable se situen l'emissora pública Catalunya Ràdio, amb 599.572 euros en publicitat institucional i la musical Flaixbac, amb 585.058. Els segueixen la cadena Ser, que va ingressar 390.020 euros i Radio Teletaxi, amb 201.299 euros.
Internet: Godó Online, 1,3 milions d'euros
A internet, de nou el Grupo Godó és el més afavorit en el repartiment de publicitat institucional de la Generalitat. Així, Godó Online -tal és la denominació que figura en la memòria de la comissió assessora- va ingressar 1.303.059 euros el 2020. En segon lloc se situa l'edició digital de l'Ara, amb 1.126.333 euros, i que és, per tant, el segon i últim mitjà en xarxa català que supera el milió d'euros en contractes de publicitat institucional.
Les versions digitals dels diaris de Prensa Ibérica sumen 720.316 euros (El Periódico de Catalunya, 616.014 i Sport, 104.302) . En quart lloc hi ha Nació Digital, amb 607.761 euros i el seu vertical Adolescents, amb 87.839, és a dir, 695.600 euros entre ambdós. En cinquè lloc per ingressos en campanyes de publicitat de la Generalitat el 2020 se situa aquest diari, El Nacional.cat, que va obtenir 590.475 euros, als quals se sumen 1.000 del cultural La Llança. Els segueixen el digital Público, amb 490.576 euros, el d'El Punt Avui, amb 257.187 i Vilaweb, que va ingressar per aquest concepte 129.011 euros.