Compte enrere per entrar de ple a la zona de baixes emissions de Barcelona 2020. A partir del dia 1 de gener hi haurà canvis en la normativa per als cotxes a la capital catalana i alguns, els més contaminants, no podran circular per la ciutat. El seu incompliment comportarà restriccions i multes. "No ho solucionarem amb un pla renove, hem de descongestionar i passar al transport públic. És el que ens demana la Unió Europea", ha explicat el regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de Barcelona, Eloi Badia, en una entrevista a Els Matins de TV3.
"El cotxe elèctric ha arribat per quedar-se, però hem de reduir un 50% del trànsit que hi ha a la ciutat", ha insistit. Malgrat tot, les etiquetes de la DGT amb les que estarà permès circular tampoc són una garantia. Segons ha explicat, "pot ser que la DGT retiri l'etiqueta a vehicles que ara en tenen. No cal portar-la en un lloc visible, llegint la matrícula del vehicle sabem si en té o no".
🔴 @eloibadia regidor @bcn_ajuntament : " Pot ser que la DGT retiri l'etiqueta a vehicles que ara en tenen. No cal portar-la en un lloc visible, llegint la matrícula del vehicle sabem si en té o no."#ElsMatinsTV3 ▶️ https://t.co/ax4B40NOEy pic.twitter.com/bVZHpNE6JT
— Els matins TV3 (@elsmatins) December 9, 2019
Pel que fa al filtre per reduir l'efecte contaminador d'alguns vehicles, Badia ha subratllat que és competència de la DGT i de moment, ha dit, només s'està parlant de vehicles pesants. A més, no ha descartat tampoc la imposició d'un peatge de toxicitat a l'entrada a Barcelona.
Sancions agreujades
"Vint empreses produeixen tantes emissions com tota la humanitat. No estem per l'ampliació ni de l'aeroport ni del port. Si demà volguéssim, podríem deixar de consumir carbó", ha indicat. Així, ha demanat a l'Estat que reguli perquè circular en vehicles contaminants no només pugui comportar una sanció, com passarà a partir del 2020 a Barcelona, sinó també la retirada de punts del carnet. D'aquesta manera, Badia ha indicat que per fer-ho possible, cal que el govern espanyol reguli les sancions agreujades per motius de salut.
El regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de Barcelona insisteix que cal descongestionar els carrers i passar al transport públic.@eloibadia contempla la imposició d'un peatge de toxicitat a l'entrada a Barcelona. #ElsMatinsTV3https://t.co/5kQkxJFkDX
— Els matins TV3 (@elsmatins) December 9, 2019
Per altra banda, sobre la polèmica del canvi de les tarifes de transport públic metropolità, Badia ha defensat que l'ús de la T-10 multipersonal representa un percentatge "residual", sobretot de fora de Barcelona. "Atacar aquest 25% ens permet un guany molt important: que el turista pagui un import més adequat", ha assenyalat.
Què és la ZBE Barcelona 2020?
A partir de l’1 de gener del 2020 Barcelona prohibirà l’accés als cotxes més contaminants. No podran circular dins de l’anomenada zona de baixes emissions, una àrea de 95 km2 que també afectarà a municipis propers com Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.