Els lladres que roben coure a la xarxa ferroviària de Catalunya i en empreses necessiten un col·laborador necessari: les empreses que compren aquest cablejat de coure i el posen al mercat. A Catalunya hi ha més de 320 ferrovelleres, gestors de residus que es dediquen a aquest material. Segons els Mossos d'Esquadra, n'hi ha 32, un 10%, que no compleixen les normes i compren als lladres aquest material. Aquestes empreses no col·laboren amb la policia, no faciliten les dades dels compradors ni els registres del producte adquirit, i en alguns casos fins i tot impedeixen l'entrada dels agents de la Unitat Regional de Policia Administrativa per fer inspeccions. Es tracta de sancions administratives, i no complir amb aquestes normes comporta multes de poc valor que surten a compte als gestors d'aquestes ferrovelleres. Els Mossos han explicat avui que han elevat a nivell 2 el POE Metall, un pla especial per combatre aquest tipus de robatoris, i que intensificaran la vigilància, fent "el que faci falta" amb aquestes empreses que intenten operar al marge de la llei i que permeten col·locar el coure robat, blanquejant-lo i introduint-lo al mercat legal, fent rendible el negoci del robatori de cablejat, sigui de les vies o d'empreses.
Les explicacions les ha donat el comissari Rafel Comes, de la direcció policial dels Mossos, que també ha dit que han detectat que la venda del coure, per part de lladres multireincidents, de nacionalitat estrangera i amb molta mobilitat, es fa també en empreses pantalla que adquireixen el coure i després el revenen a les empreses que fan els ulls grossos. Comes ha assegurat que l'anàlisi policial porta a pensar que la majoria del coure robat es ven a Catalunya, però després acaba a l'estranger. El comissari apunta que el preu del coure, que ha superat els 9 euros el quilo, ha convertit el robatori d'aquest metall en un problema en l'àmbit europeu, i tenen constància que no només a Catalunya hi ha grups dedicats a aquest tipus de sostraccions.
Més patrullatge per evitar robatoris de coure
L'activació del nivell 2 del POE Metall inclou augmentar les inspeccions a deixalleries, controls de trànsit i la implementació de vigilància aèria amb helicòpters i drons, un reforç que ja es feia a les regions metropolitanes i de Tarragona, on el nivell 2 ja s'havia activat fa mesos, tal com va explicar ElNacional.cat. Els Mossos, però, no van tenir en compte que incrementar aquesta vigilància en aquests punts desplaçaria els robatoris a altres zones, i ara, amb l'activació del nivell 2 a tot el país, es vol revertir aquesta situació. Comes també ha explicat que es millorarà la coordinació amb operadors ferroviaris i es promouran mesures de traçabilitat del metall, tot i que ha assegurat que encara no saben com fer-ho. La sostracció de coure, especialment a la xarxa ferroviària, ha augmentat un 31% en l'últim any.
Entre maig de 2023 i abril de 2024, s'han registrat 5.885 incidències de sostracció de metalls a Catalunya. Durant el mateix període, s'han efectuat 271 detencions, un 18% més que l'any anterior, la majoria per furts, un dels problemes pels investigadors. Robar coure es considera gairebé sempre un furt, un delicte que no suposa més d'un any i mig de presó, i els jutges no autoritzen mesures per investigar-ho. Aquest fet és conegut pels lladres, que saben que per molt coure que robin, mai entraran a la presó, segons el comissari Comes. La majoria dels delictes es cometen en obres en construcció o empreses, i sovint els delinqüents tenen antecedents.
Ordres d'allunyament dels lladres
El comissari Comes, més enllà d'aquest reforç amb recursos per fer patrullatge per terra i aire, també amb drons a la nit, ha explicat que es millorarà la coordinació amb la Fiscalia per demanar que els multireincidents no es puguin acostar a les vies del tren per ordre judicial. Amb aquest ordre d'allunyament, que ja s'ha aplicat amb èxit en robatoris al Metro i amb lladres que es dediquen a robatoris a l'AP-7, es vol evitar que els lladres coneguts per la policia puguin ser a la zona, i si els detecten, puguin ser detinguts per trencament de condemna abans que cometin un potencial robatori. Tot i això, en resposta a preguntes dels periodistes, Comes no ha sabut aclarir si aquestes mesures ja s'han implementat i per què, mesos després d'haver detectat aquest problema, no s'havien aplicat abans.
Els Mossos, col·laborant amb altres departaments de la Generalitat, centraran els seus esforços en aquestes empreses que intenten saltar-se la llei i comprar coure robat. Han destacat que el 90% de les empreses són serioses, col·laboren amb la policia i eviten comprar coure sostret. L'any passat, del total d'inspeccions realitzades, un 16% van resultar en infraccions, i durant aquest any, la xifra ha estat del 17%. La majoria d'aquestes infraccions es deuen a irregularitats en la complimentació dels registres obligatoris, a l'omissió de les comunicacions obligatòries als Mossos d'Esquadra i a l'omissió de dades obligatòries en els registres. Sobre el robatori de coure que ha disparat la guerra entre el govern català i el govern espanyol, el comissari Comes no ha volgut donar detalls de la investigació, que ElNacional.cat, ha pogut saber que està estancada, i ha volgut assegurat, això sí, que Adif i Ferrocarrils, com els ciutadans que pateixen els retards, són les víctimes i mai els culpables.