El coet Starship, projecte estrella de l'empresa SpaceX propietat d'Elon Musk, ha protagonitzat el seu segon vol de prova amb un enlairament exitós des de la base espacial de la companyia a Boca Chica, al sud de Texas, els Estats Units. A la companyia hi havia un estat de nervis i neguit, especialment després de l'intent fallit de fer enlaira l'aeronau el passat 20 d'abril, que va acabar amb una explosió del coet tot just en prendre el vol i que va portar SpaceX a realitzar significatives reformes tant en la plataforma de llançament com al mateix coet. La nau Starship és la més gran que s'ha creat mai, si es compta també l'alçada del propulsor, i està destinada a dominar el sector espacial en un futur cada cop més pròxim. A manera de comparació, la Torre Glòries de Barcelona fa 142 metres d'alçada, i el coet d'Elon Musk en fa 121.
Congratulations to the entire SpaceX team on an exciting second integrated flight test of Starship!
— SpaceX (@SpaceX) November 18, 2023
Starship successfully lifted off under the power of all 33 Raptor engines on the Super Heavy Booster and made it through stage separation pic.twitter.com/JnCvLAJXPi
En aquest nou intent, SpaceX ha aconseguit tres assoliments sense precedents fins a la data. En primer lloc, els 33 motors que propulsen la gegantesca nau han funcionat correctament durant l'enlairament, marcant una fita significativa per al projecte. A més, la plataforma de llançament ha resistit sense sofrir els considerables danys que es van registrar en el primer intent. Finalment, la separació exitosa dels dos mòduls que conformen el coet s'ha desenvolupat correctament, es tracta del propulsor Booster 9 i la nau en si, la Ship 25. Malgrat aquests èxits inicials, l'entusiasme al centre de control s'ha vist entelat quan, aproximadament vuit minuts després de l'enlairament s'ha perdut el senyal de la nau, que estava previst que realitzés gairebé una volta completa a la Terra, però segons ha confirmat SpaceX s'ha autodestruït just abans d'aconseguir l'altitud màxima prevista de 250 quilòmetres sobre la superfície terrestre. A més, poc després de la separació, el propulsor també ha explotat.
SpaceX ha confirmat l'autodestrucció de la nau i l'explosió del propulsor, que ha rebaixat els ànims després d'un enlairament exitós. Tot i això, des de l'empresa aeroespacial han valorat molt positivament la prova d'aquest dissabte ja que asseguren que les modificacions que s'han dut a terme a la nau Starship des de l'enlairament fallit d'abril han funcionat en gran manera. Tot i això, ara l'empresa propietat de Musk haurà de seguir buscant noves solucions als problemes que aquest dissabte s'han fet evidents. L'equip de SpaceX ara se submergirà en una anàlisi exhaustiva de les dades recopilades durant el vol per a identificar les causes exactes de l'explosió. Aquest procés és fonamental per a perfeccionar la tecnologia i garantir que futurs intents estiguin millor preparats per superar els desafiaments que l'exploració espacial presenta.
La NASA confia en SpaceX per arribar, de nou, a la Lluna
Les naus Starship són molt especials, perquè són reutilitzables gràcies a un innovador i revolucionari sistema que permet que tant el mòdul de propulsió com la mateixa nau puguin aterrar de nou a terra. El pla de vol per aquesta prova preveia que, mentre que el propulsor ja hauria caigut al mar, la nau Starship havia de continuar volant durant aproximadament una hora i deu minuts més, fins a començar la seva maniobra de reentrada a l'atmosfera i acabar caient sobre l'oceà Pacífic. El gran avantatge de la nau Starship respecte als coets que ha utilitzat sempre la NASA per anar a la lluna, que són d'un sol ús, és que aquests poden usar-se en repetides ocasions minimitzant els costos.
Amb el seu projecte de coets reutilitzables Starship, Musk pretén augmentar exponencialment la capacitat humana de pujar tones de càrrega a l'òrbita terrestre, i això és un pas imprescindible per a poder establir bases a la Lluna i també per viatjar a Mart en un futur. Però molt abans, les naus Starship ja estan cridades a tenir un important paper en el retorn a la Lluna. La NASA utilitzarà com a mòdul d'aterratge a la Lluna, perquè la primera dona trepitgi la superfície lunar, una versió modificada del mòdul superior de l'Starship. Aquesta missió està prevista per a finals de 2025 i, quan falten dos anys, la gegantesca llançadora espacial de Musk encara no ha aconseguit completar un vol, encara que ja s'hagi enlairat amb èxit.