Un estol d'aus ha fet anar de corcoll i ha provocat complicacions a l'Aeroport del Prat aquest migdia després que un avió que sortia de Barcelona amb destí al Canadà ha impactat amb la bandada d'ocells en ple enlairament. Un cop detectat l'impacte, l'avió ha realitzat unes maniobres d'espera al nord de l'aeroport, i uns minuts després la tripulació ha decidit retornar a l'aeroport per seguretat. L'avió ha aterrat novament a la pista sense incidències, on l'esperava els Bombers de la Generalitat, que han fet les comprovacions pertinents perquè l'impacte no hagués provocat cap perill en la seguretat dels passatgers. La nau no ha sofert cap complicació tècnica i ha continuat amb la ruta prevista

L'incident amb les aus ha causat un embut en la previsió de sortida i arribada d'avions al Prat, perquè les pistes, especialment la de sortida, han quedat bloquejades per la incidència. Això ha provocat una cua de fins a vint vols llestos per enlairar, segons fonts de l'aeroport, que s'han hagut de quedar momentàniament a terra, a l'espera de solucionar el problema de l'impacte amb els ocells.

acumulació vols el prat incident estol aus
L'incident ha format cues d'avions en la pista d'enlairament, llestos per sortir. Foto: FlightRadar24

En aquestes situacions, el protocol de l'Aeroport del Prat, manté als avions a terra i endarrereix els enlairaments afegint un temps de retard segons l'ordre de preparació per la sortida. D'altra banda, per aquells vols que es troben arribant a Barcelona i havien de procedir amb la maniobra d'aterratge, la torre de control els envia un protocol que es coneix com a holding, on els avions es queden a l'aire realitzant maniobres d'espera i que no comporten cap problema a l'hora de l'ús del combustible, perquè aquests contratemps ja estan previstos en el pla del vol.

Complicacions com aquesta, són les que provoquen un efecte dominó, com que per exemple un avió endarrereix el seu enlairament en mitja hora, això afecta directament una altra nau que tenia previst aterrar en aquesta hora, i modifica els horaris de diverses aeronaus en les seves rutes actuals però també en les pròximes rutes fins i tot en els horaris de vol d'altres aeroports.

Els ocells viuen a la Ricarda

Aquestes situacions de xoc amb estols d'ocells són força habituals, segons expliquen fonts que treballen a l'aeroport, per la proximitat de l'aeroport del Prat amb l'espai protegit de la Ricarda, cap on està previst el projecte d'ampliació del Prat. Els treballadors de l'aeroport expliquen que aquestes incidències se solen detectar sobretot després de l'aterratge d'algunes aeronaus a Barcelona, durant els protocols de comprovació i preparació dels pròxims plans de vol, on poden trobar-se que durant el transcurs de l'aterratge hi ha hagut petits impactes amb aus, que a vegades és poder fins i tot arribar a colar dins els motors de la nau. Els motors dels avions ja estan preparats per rebre xocs d'aquest tipus, però quan es tracta d'un impacte amb un estol amb desenes d'ocells, s'ha d'anar amb precaució que aquest fet no hagi provocat algun possible error en el sistema.