“De quina manera es va propagar la Pesta Negra tan ràpidament? Opció A: Pels camins de terra dels mercaders. Opció B: Pels vaixells. Opció C: Pels que participaven a les danses de la mort”. Si no en saps la resposta, potser et convindria veure l'episodi sobre la Pesta Negra de la sèrie divulgativa Moments Clau de la Història de Catalunya, disponible al Supercampus de la plataforma 3Cat. Aquesta sèrie ja compta amb una trentena d'episodis i explica, amb capítols de sis o set minuts, diferents passatges de la història catalana, com la Revolta dels Segadors, el 1714, la Vaga de la Canadenca, el bandolerisme o l'exili republicà durant el franquisme. Les càpsules estan pensades per a estudiants i presenten aquests moments històrics amb un to entretingut, modern i divulgatiu. Amb més de 1.000 vídeos publicats en deu mesos i un creixement exponencial de les reproduccions, SuperCampus s'està consolidant com una eina clau per a l'ensenyament en català en la línia del què fan televisions públiques com la BBC amb Bitesize o Lumni amb France Televisións i que garanteixen continguts educatius de qualitat en la llengua pròpia del país.
L'encarregada de conduir aquests episodis és la periodista i influencer Berta Codina. Aquest projecte suposa el seu debut com a presentadora d'un espai propi, tot i que ja havia fet una primera incursió a Infotok, la càpsula d'informació que penja El Nacional.cat a les seves xarxes. Codina destaca la importància d'aquest tipus de continguts en català i la seva experiència en el projecte: “Poder accedir a continguts educatius en català és absolutament vital. I també és vital que aquests vídeos puguin representar recursos per a mestres i professors”, ja que sovint, “hi ha mancances de continguts i recursos en català per ensenyar les seves assignatures”. I afegeix: “si amb la plataforma educativa Supercampus els joves poden socialitzar amb la història, les matemàtiques, la biologia, i fer-ho en la seva llengua, em sembla meravellós.”

Efectivament, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ha volgut cobrir una mancança en l'aprenentatge audiovisual en català. Segons un estudi de la Universitat de Barcelona, set de cada deu alumnes fan servir vídeos educatius per complementar allò que se'ls explica a l'escola o a l'institut, però la majoria de càpsules són en castellà o anglès. Per pal·liar aquest déficit, la CCMA ha impulsat la producció audiovisual d'aquest format en la nostra llengua. Cristina Villà, directora d'innovació, recerca i estratègia digital de 3Cat, subratlla que “cada cop més estudiants fan servir vídeos educatius per aprendre, ampliar o aclarir allò que no han entès a classe o preparar els exàmens. Però gairebé no en troben en llengua catalana i que siguin de qualitat i confiables, és a dir, que ofereixin la garantia que segueixen el currículum escolar. SuperCampus vol respondre a aquesta necessitat social i llarga reivindicació de la comunitat educativa i garantir l’accés d’alumnes, docents i famílies a continguts educatius que no només són en català i tenen la qualitat audiovisual de 3Cat sinó que, a més, estan validats per docents en actiu.” De fet, el creixement de SuperCampus també es veu reflectit en l'ús escolar. El 63% del consum es concentra de dilluns a dijous, coincidint amb l'horari lectiu, i es registra una altra punta els diumenges a la tarda, quan els estudiants acaben de preparar els deures.
El projecte l'han tutelat diversos docents del Departament d'Educació per garantir-ne tant la qualitat del contingut com la seva visió pedagògica, però la producció audiovisual ha anat a càrrec de Frame CreativeMedia, la productora que pertany al mateix grup empresarial que edita El Nacional.cat. En nom de Frame, Roberto Lázaro, director de la sèrie, subratlla la necessitat de combinar entreteniment i divulgació: “Els formats audiovisuals d'avui dia representen el canal més efectiu per ensenyar i per transmetre coneixements. Ens hem d'aprofitar d'aquest gran potencial per fer una divulgació efectiva, mantenint com a eix fonamental el rigor històric i pedagògic, però sense deixar de banda l'objectiu cabdal com a audiovisual: impactar, atraure i estimular a qui ho mira.” Aquesta combinació de rigor i entreteniment és el que Codina també valora en el projecte i per això “les càpsules d’Història són un repte. I són un repte superbonic, perquè sento que podem fer una mirada nova, una mirada nova a una cosa que ja ens hem mirat molts cops i de moltes maneres diferents.” Al final, afegeix, “poder parlar de la història del nostre país i fer continguts acadèmics, rigorosos i ben fets, que tinguin valor educatiu i històric, i amb el punt adequat d'entreteniment, és una oportunitat increïble.”

El programa utilitza infografies, esquemes dinàmics, analogies contemporànies i una estètica juvenil que faciliten l'assimilació dels conceptes. En aquest sentit, Lázaro també destaca la importància d'adaptar el llenguatge audiovisual als nous hàbits de consum, especialment dels joves, i la necessitat d'explicar la història d'una manera atractiva: “Hem de poder explicar la piràmide del feudalisme amb el rigor necessari, però també donar una mirada actual, simpàtica i entretinguda sobre com era un autèntic senyor feudal”. I és que segons el director del projecte “aprenem amb més facilitat si ens emociona i ens impacta. Sense emoció no neix l'interès, i per tant, no hi ha una transmissió efectiva ni un aprenentatge eficient.” Per acabar-ho d’adobar, Lázaro incideix en la importància de la Història en el context polític internacional actual: “amb la situació global d'avui dia ja no és que sigui important explicar la història, com a matèria pedagògica, sinó que és urgent. Urgent explicar el nostre passat, que permeti conformar una mirada crítica amb el nostre present.”
Aquí pots veure un dels capítols:
Així doncs, “Moments clau de la història de Catalunya” i tot Supercampus en general no només ajuden a difondre coneixement de manera atractiva, sinó que també reforcen la presència del català en l'educació digital. Amb el seu enfocament fresc i modern, aquestes càpsules podrien convertir-se en eines imprescindibles per als estudiants i docents del país.