Les estafes telefòniques són un problema creixent a Espanya, amb diverses tàctiques utilitzades pels estafadors per enganyar les víctimes i obtenir informació personal o financera, o bé obtenir un beneific econòmic. Durant l’època nadalenca, a més, s’observa un augment significatiu en les trucades telefòniques, el que també coincideix amb un increment de les estafes telefòniques. Segons el Ministeri de l'Interior, els delictes relacionats amb estafes informàtiques han augmentat un 26% entre el 2022 i el 2023, i han superat els 427.000 casos. Aquest augment ressalta la necessitat que els consumidors siguin més cautelosos, especialment durant les festivitats Un dels fraus més freqüents a l'últim any és el de la trucada pèrdua, una estratègia que s'aprofita de la curiositat natural de les víctimes. Dins aquest tipus d'enganys destaca el wangiri, el nom del qual en japonès significa literalment "trucada i tall".

 Aquest tipus d'estafes, sovint vinculades a números amb prefixos internacionals, semblen inofensives a primera vista, però amaguen intencions malicioses dissenyades per obtenir beneficis econòmics de manera fraudulenta. El mètode del wangiri consisteix que l’estafador efectua una breu trucada que es talla abans de ser contestada, esperant que la víctima, intrigada, torni la trucada. En fer-ho, l'usuari contacta amb un número de tarifació especial, generant automàticament càrrecs elevats per l'establiment i la durada de la trucada. L’estafa és efectiva perquè moltes de les víctimes no s'adonen que l’estan patint fins que no reben la factura telefònica. En aquesta, apareixen càrrecs per trucades a números desconeguts que sovint només duren uns segons, però que són suficients per causar un perjudici econòmic.

Quins són els prefixos sospitosos?

La majoria d’aquestes trucades que són estafes telefòniques estan vinculades als prefixos internacionals, i dins d’aquests, hi ha alguns més sospitosos que altres. Els prefixos internacionals comencen per + 00, seguit del codi del país (en el cas d’Espanya és +34 o 0034), però aquests números no apareixen quan es tracta de trucades fetes des del mateix país. En canvi, si apareix un prefix internacional, cal extremar les precaucions. I en concret, alguns com el +355 (Albània), +225 (Costa de Marfil), +233 (Ghana), +234 (Nigèria) o el +387 (Bòsnia)

Però fins i tot, prefixos d’altres països menys estranys, com el del Regne Unit (+44), també és utilitzat pels ciberdelinqüents per executar fraus telefònics. Aquestes trucades, sovint estan disfressades d’ofertes laborals, premis o missatges urgents, que tenen com a objectiu captar l’atenció de l’usuari i que es mantingui en línia. Tampoc cal confiar-se si la trucada conté els prefixos +803, +806 i +807 són de tarifació especial i poden implicar costos addicionals.

Tipus comuns d’estafes telefòniques

  • Estafa de la trucada perduda (Wangiri): Reps una trucada molt breu d'un número desconegut. En tornar-la, et connectes a un número de tarifació prèmium que cobra tarifes elevades. 
  • Trucada de l’operador telefònic: Els estafadors es fan passar per representants de la teva companyia telefònica, al·legant problemes amb el teu compte o oferint promocions. El seu objectiu és obtenir informació personal o financera.
  • Estafa de premis i sorteigs falsos: Es rep una trucada informant que has guanyat un premi, encara que no hagis participat a cap sorteig. Per reclamar el premi, et demanen que paguis una tarifa o que proporcionis dades personals. Recorda que els premis legítims no requereixen pagaments anticipats.
  • Estafa de la doble trucada (vishing): En aquesta estafa reps dues trucades: la primera es presenta com la teva companyia telefònica informant sobre un augment en tarifes, i la segona és d'una suposada empresa competidora oferint millors condicions. Les dues trucades són fraudulentes i busquen obtenir les teves dades bancàries.
  • Frau del "sí": L'estafador et fa preguntes simples per induir-te a respondre “sí”. Enregistren la teva resposta i la utilitzen per autoritzar càrrecs fraudulents. És recomanable no respondre afirmativament a preguntes inusuals, i tampoc respondre amb una trucada amb la paraula ‘si’.
  • Els fills o familiars que demanen ajuda: aquesta estafa consisteix en rebre un missatge a través d’SMS que suplanta la identitat del fill o filla, o un familiar proper. Els ciberdelinqüents intenten guanyar-se la confiança fent-se passar per un familiar i després demanen una transferència o un Bizum amb urgència.

Com protegir-se?

  • Desconfia de trucades no sol·licitades: No proporcionar informació personal ni financera per telèfon si no s’està segur de la identitat del que truca.
  • Verificar sempre: Si es rep una trucada sospitosa, cal penjar i contactar i contactar amb l'empresa o entitat a través de números oficials.
  • Utilitza aplicacions bloquejadores: Hi ha aplicacions que poden identificar i bloquejar trucades sospitoses. Aquests filtres antis pam en el telèfon mòbil poden ajudar a bloquejar contactes sospitosos. En cas de missatges fraudulents, bloquejar i denunciar al remitent en aplicacions com WhatsApp. 
  • No tornar trucades a números desconeguts: Especialment aquells amb prefixos inusuals o internacionals.
  • Ometre les indicacions dels estafadors: sota cap circumstància s’ha de seguir les instruccions dels estafadors, com fer clic en enllaços o tornar trucades a números desconeguts.

Què cal fer si sospitem que ens han estafat?

Si rebem càrrecs més elevats de l’usual en la factura telefònica, derivats d’un possible frau, l'OCU aconsella prendre mesures immediates com presentar una denúncia davant els Mossos d’Esquadra, les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat, o a través de l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE).

També es recomana recopilar proves com el registre de trucades, factures detallades i comprovants bancaris per aportar a la denúncia i facilitar les investigacions. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!