L'Escola d'Infermeria de la Fundació Jiménez Díaz, adscrita a la Universitat Autònoma de Madrid (FJD-UAM), va inaugurar el seu nou Campus Pintor Rosales, ubicat a Moncloa, al qual al setembre es van traslladar les seves instal·lacions, fins ara ubicades dins de l'Hospital Universitari Fundació Jiménez Díaz, amb l'objectiu de "continuar satisfent la creixent demanda actual d'infermeres a Espanya i continuar oferint un ensenyament de qualitat, personalitzat, participatiu i proper", segons va informar l'entitat.

Aquest nou campus, a tan sols uns minuts de la Fundació Jiménez Díaz, té una capacitat formativa de 140 estudiants per curs que, sumada a la de 50 alumnes per curs del Campus Villalba -inaugurat el 2020 a l'Hospital Universitari General de Villalba-, permet a l'escola consolidar la seva posició en la formació anual de prop de 200 professionals de la salut.

L'entitat va explicar que es tracta d'una estratègia que combina l'excel·lència acadèmica, instal·lacions d'última generació que promouen un aprenentatge integral, innovació tecnològica, un professorat de més professionalitat més i vocació, un compromís real amb la humanització de la cura i la proximitat a l'hospital madrileny -que permet el seguiment de l'ampli programa de pràctiques en el centre i que els professionals assistencials continuïn la seva tasca docent- en una institució que porta formant infermeres des de la seva creació pel professor Carlos Jiménez Díaz el 1962 i els estudiants de la qual tenen una taxa d'ocupabilitat del cent per cent, així com l'aval de l'UAM.

"El nostre compromís no només és formar professionals altament qualificats sota un paradigma innovador i humà -'formar persones que cuiden de persones', com resa el nostre lema-, sinó també preparar infermeres capaces de liderar el canvi en la qualitat assistencial", ha afirmat la doctora Paloma Rodríguez, directora de l'Escola d'Infermeria de la FJD-UAM, en l'acte d'inauguració oficial del nou campus.

Model educatiu

Per a això, van indicar que el model educatiu de la institució es basa en l'aplicació de metodologies docents innovadores i de la tecnologia com a eina de suport a l'aprenentatge, i en un enfocament caracteritzat per integrar avenços a Neurociència i un ensenyament teoricopràctic sota una 'Escola de Valors', reconeixent que cada estudiant té un aprenentatge diferent i dissenyant per a això diferents metodologies que milloren la seva experiència i promouen la humanització mitjançant la formació en competències socials.

Aquest model, continuen, s'adapta a l'Espai Europeu d'Educació Superior, integrant ensenyaments teòrics i pràctics, activitats acadèmiques dirigides i el treball personal de l'alumne. Es promou així la utilització de plataformes online, classes interactives amb tecnologia, gamificación, realitat virtual o impressió 3D, sent pioners en el seguiment online de les pràctiques clíniques amb la plataforma digital exclusiva "GESDOC", que facilita la comunicació entre els estudiants, tutors assistencials i tutors de l'escola.

En aquest context, la simulació clínica constitueix l'eix central de la metodologia, permetent als estudiants practicar i perfeccionar les seves habilitats en un entorn segur i lliure de riscos per al pacient. "Aquest enfocament, combinat amb l'empatia, la comunicació efectiva i el treball en equip, garanteix una atenció sanitària més humana i centrada en la seguretat del pacient", ha afegit la Dra. Rodríguez abans d'agrair el treball i esforç de totes les persones i institucions implicades en el procés de creació de l'escola.

"Avui és un dia de celebració, no només per a l'escola, sinó per al futur de la Infermeria, les professionals de la qual són cada vegada més necessàries," ha declarat Ana Gloria Moreno, directora d'Infermeria de la Fundació Jiménez. "En aquesta escola es formen les futures millors infermeres -ha dit-; però no només per les seves magnífiques instal·lacions i els seus altament qualificats tutors, sinó per la formació en valors que se'ls transmet, i que després portaran a l'hospital: compassió, empatia, integritat professional, seguretat, tracte al pacient, que de veritat posem en el centre del nostre treball."

Per la seva part, Santiago Palacios, vicerector d'Estudis de Grau de l'UAM, ha qualificat l'obertura del nou campus d'"esdeveniment que marcarà una fita molt rellevant per al futur tant de l'hospital com de la universitat". "És testimoni del nostre compromís amb la formació i l'excel·lència acadèmica amb una clara projecció cap al futur que, més enllà de la transmissió de coneixements, s'endinsa en la vocació de servei públic i d'una preocupació centrada en les persones amb un propòsit comú: continuar formant a les millores infermeres, amb els millors docents i els mitjans més avançats, dins de l'ecosistema científic, acadèmic i investigador que és l'UAM, per poder dotar a la societat dels professionals sanitaris que demanda i millorar la seva salut i benestar, motors d'aquest salt endavant que suposa la nova escola", ha apuntat.

Programa acadèmic

L'Escola d'Infermeria de la FJD-UAM compta amb una àmplia oferta de programes acadèmics en la qual destaca el Grau d'Infermeria, que durant quatre anys prepara els estudiants per liderar en l'àmbit de les cures, combinant una sòlida base teòrica, pràctiques clíniques d'alta qualitat i la integració de tecnologia en el seu aprenentatge.

En 2024-2025, aquest grau va tenir una nota de tall de 10,77 i 10, 68 als campus de Pintor Rosers i Villalba, respectivament, sumant 590 estudiants matriculats entre ambdues instal·lacions -número que s'incrementarà progressivament fins als 760 el 2027-2028-, i als quals l'escola garanteix el cent per cent d'ocupabilitat, ja sigui en entorns hospitalaris, Atenció Primària i Comunitària o l'àmbit sociosanitari, amb possibilitats de formació, docència i investigació i de treball en organismes internacionals i ONG, gràcies a una formació integral i transversal, pràctiques en la Fundació Jiménez Díaz, el seu reconeixement internacional i la capacitació en àrees emergents i especialitzades.

Els estudiants també poden continuar la seva formació i adquirir competències avançades en àrees clau de la infermeria amb programes de postgrau com els màsters en cures avançades del pacient en anestèsia, reanimació i tractament del dolor, o de formació permanent en Simulació Clínica Avançada, debriefing i seguretat del pacient; els cursos d'expert en accés vascular ecoguiat o en innovació en la gestió del quiròfan i esterilització; o el Diploma d'Especialització en simulació clínica.

Clínica avançada

Una proposta formativa que, amb 2.400 m2, dedica una part prioritària al seu Centre de Simulació Clínica Avançada, un espai que integra tecnologia avançada, disseny realista i metodologies innovadores per garantir un aprenentatge segur, efectiu i alineat amb els més alts estàndards internacionals de qualitat. Concretament, compta amb nou sales de simulació (d'Hospitalització, triaje, consulta, UCI, quiròfan, cures neonatals, ginecològics i maternoinfantils...), material i tecnologia avançada (procediments quirúrgics menors, realitat virtual, simuladors d'alta fidelitat, sistema SIMStation...) i metodologia de simulació basada en SimZones.

D'acord amb la satisfacció dels estudiants, el nou campus està, no només complint expectatives, sinó superant-les àmpliament, segons assenyalen Mónica Rodríguez, delegada de 2n C, i Jorge Iborra, delegat de 4t, en les seves intervencions en representació de l'alumnat de l'escola: "Sempre vaig saber que el trasllat a aquest nou campus seria el començament de grans èxits, un lloc on poder continuar conreant la nostra formació com infermeres," ha recordat Rodríguez, considerant-se "privilegiada, feliç i il·lusionada per poder formar-se en aquestes instal·lacions i de la mà d'un gran equip de professionals tan bons que ja considero la meva família". Per la seva part, Iborra va destacar la dotació tecnològica de l'escola i el seu programa de pràctiques, "que permet rotar per diferents serveis de l'hospital per descobrir l'àrea en la qual cada un volem especialitzar-nos".

Finalment, el Dr. Javier Arcos, gerent de la Fundació Jiménez Díaz, ha acabat emfatitzant "la importància del rol de la Infermeria, que ajuda les institucions sanitàries a afrontar amb flexibilitat els canvis que exigeix el sistema sanitari" i ha agraït "l'esforç realitzat en un context en el qual, malgrat l'enorme necessitat d'un increment de places, no està sent fàcil aconseguir crear més per donar resposta a les necessitats del sistema sanitari". Un projecte conjunt, en estreta connexió amb els hospitals universitaris Fundació Jiménez Díaz i General de Villalba, que permet als nostres estudiants desenvolupar competències úniques en un entorn d'alt rendiment, i rebre una formació amb els més alts estàndards de qualitat tècnica i humana," ha dit.

"Aquí, els estudiants adquireixen coneixements, es formen en valors essencials per transformar la qualitat assistencial i es preparen per enfrontar i liderar els desafiaments d'un sistema sanitari en constant evolució, en qualsevol context sanitari, nacional o global," ha afegit, postil·lant: "En definitiva, l'Escola d'Infermeria de la FJD-UAM és l'elecció ideal per als qui busquen excel·lència acadèmica, oportunitats professionals úniques i una formació que transcendeixi el tècnic per marcar la diferència en la vida de les persones. Aquí formem no només infermeres, sinó agents de canvi en la salut global".