Fa uns dies, us explicàvem les històries i llegendes que s’amaguen a les estacions de metro fantasma abandonades al llarg de la xarxa ferroviària de l’àrea metropolitana de Barcelona. “Tot allò que és al subsol ens genera una curiositat innata”, explicava Manuel Marina, guia oficial de CultRuta, però, i les estacions abandonades que trobem a l’exterior, ens interessen igual?
Sortim dels túnels i analitzem la xarxa ferroviària en desús que trobem arreu del territori català. Joan Carles Salmerón (La Pobla de Lillet, 1987) és el president de Terminus CET (Centre d’Estudis del Transport), institució que s’encarrega de vetllar per mantenir viva la història i la didàctica del transport públic de Catalunya, en especial del ferroviari. “Les estacions fantasma són indrets que ens transporten al passat, que ens generen nostàlgia perquè podem observar i palpar el que ens havien explicat directament els nostres pares o avis”, explica l’expert i fill de Carles Salmerón, escriptor i historiador especialitzat en l’àmbit ferroviari, mort el 2015.
La primera línia ferroviària
Amb Salmerón fem memòria i ens remuntem a l’inici. La primera línia ferroviària que es va construir a Espanya es troba a Cuba, a La Habana – Güines, el 1837, quan encara era considerat territori espanyol. “A la península Ibèrica, però, la primera línia que es va fer va ser la de Barcelona – Mataró, el 1848”, d’aquí que les primeres estacions a construir-se fossin les del Masnou, Premià, Vilassar i la de la mateixa capital del Maresme.
La xarxa ferroviària es va construir tenint present els principals indrets de producció industrial. “La revolució industrial no va venir amb la construcció de les fàbriques, va venir amb el fet de poder exportar aquella producció”, diu Salmerón. Una xarxa que es va anar ampliant fins a l’actualitat, on, comptant amb les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat, trobem un total de 270 - 280 estacions de tren operatives.
Estacions abandonades de ferrocarrils
Centrant-nos en les estacions que estan fora de servei o abandonades, l’expert les distingeix amb dues tipologies diferents: aquelles que tenen un edifici sense servei però l’estació en funcionament —que serien al voltant d'unes 80 o 90— i les estacions fora de servei on ja no hi para cap tren, les anomenades popularment fantasma, que hi queda algun rastre i n'hi hauria unes 15 a tot Catalunya.
Amb Salmerón fem un repàs d’algunes d’aquestes estacions que han quedat paralitzades en el temps:
1. Estació de Vallcarca
En una cala de la costa del Garraf trobem aquesta estació abandonada que data de la dècada dels anys vint. Salmerón explica que l’estació va entrar en funcionament i donava servei als treballadors de la fàbrica de ciment que hi havia al costat, però, en tancar-se la fàbrica, l’estació va quedar sense usuaris, fet que va provocar-ne el tancament el 1992.
2. Estacions de Castellarnau, Torrebonica, Llerona, Sant Ildefons i Castellgalí
Totes aquestes són estacions que es van donar de baixa als anys noranta, quan “Rodalies va fer una gran renovació”. El motiu? La localització, “estaven situades en indrets on no hi havia suficient població”. El mateix expert apunta que l’accident frontal que va tenir lloc fa dos anys va ser a l’estació fantasma de Castellgalí, entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa.
3. Estació de Montcada i Reixac – Sant Joan
Dins la línia 3, trobem encara avui dia l’estructura del que va ser l’estació de Montcada i Reixac – Sant Joan, clausurada als anys noranta. El motiu del seu tancament va ser la proximitat d’una estació a uns cent metres, que es va emportar tots els usuaris que en feien ús.
4. Estació de Premià Nord
Premià Nord era un dels baixadors que es van construir per donar servei a pobles que es trobaven en creixement a la línia de la costa. L’altra estació que es va fer va ser la de Cabrera – Vilassar de Mar, oberta i en funcionament avui dia -a més de l'estació històrica de Vilassar de Mar-. Del baixador de Premià Nord, en canvi, només queda una estructura de ciment.
5. Estació de Barcelona – Vilanova
Sota el Teatre Nacional de Catalunya i l’avinguda Vilanova de Barcelona, es troba aquesta estació construïda el 1972, subterrània i totalment equiparada per prestar servei. Una estació que mai va entrar en funcionament i que fa cinc anys, el 2016, va ser notícia per un incendi que es va produir a les seves instal·lacions, a causa de l’acumulació de deixalles i altres materials.
6. Estació del Baricentro
Ubicada sota el centre comercial Baricentro, amb les seves andanes i la instal·lació corresponent, l’estació es va construir el 1982 però tampoc no va entrar en servei mai. El motiu principal va ser la construcció de la variant ferroviària del Vallès, que es va fer per evitar que les mercaderies passessin pel centre de Barcelona.
Com a anècdota, l’expert en la xarxa ferroviària catalana detalla i afegeix a la llista l’exemple de dues estacions fantasma peculiars:
7. L’estació 'fantasma' de l’AVE
A banda de la xarxa de Rodalies, dins la línia d’AVE que recorre entre Barcelona – Madrid o Barcelona – Saragossa, s’hi troba una altra estació fantasma, concretament al Prat de Llobregat. “És una estació completament acabada en què havia de fer parada el servei AVLO, que mai ha entrat en funcionament”. A l’estació, assegura Salmerón, mai hi ha parat cap tren des que es va construir el 2008.
8. Estació de Sabadell – Rambla
“Quan Sabadell va construir el nou túnel que travessa tota la ciutat, va abandonar l’antiga estació de Sabadell – Rambla dels ferrocarrils”. Una estació que avui dia té un altre ús completament diferent, i és que s’utilitza com a centre formatiu per als empleats de Ferrocarils de la Generalitat.
L’estació —que va tancar el 2016— disposa d’un tren a l'interior estacionat i d’una aula situada al mig de la via. “Mossos i policies també l’utilitzen per fer pràctiques i simulacres”, apunta Salmerón.
Estacions extingides i desaparegudes
A banda de les estacions fantasma esmentades anteriorment, Catalunya disposa d’altres estacions abandonades en què, al seu lloc, ja no hi queda absolutament cap rastre. “Santa Coloma de Gramenet i el barri d’Horta havien tingut estació de tren, però actualment no en queda res”, detalla l’expert, que explica que el motiu de la desaparició va ser el poc volum poblacional que acollien aquests indrets aleshores.
Abans d’acabar, Salmerón explica que llegendes i anècdotes entorn a totes aquestes estacions no li consten, però que sí que era habitual veure passatgers esperant el tren en alguna d’aquestes parades un cop van deixar d’oferir el servei. “El tren passava de llarg causant el malestar de l’usuari i, fins i tot, algun cop, s’havien registrat algunes reclamacions”.