Llogar pis a Barcelona no és cosa fàcil. El pitjor de tot, però, no són els elevats preus del lloguer, sinó la gran quantitat d’estafes que corren per Internet. Sovint la il·lusió per trobar un pis modern, reformat i en ple centre de Barcelona és un factor que pot jugar en contra nostra. I molt.
Generalment, a l'hora de buscar pis entrem a pàgines web com Idealista, Fotocasa, Yaencontre o Habitaclia, entre moltes altres. Una vegada dins d'aquestes plataformes, l'usuari pot triar entre ordenar els pisos segons la rellevància, la ubicació o el preu. Si la nòmina és baixa, se sol seleccionar l'opció que permet veure primer els pisos més econòmics i més encara tenint en compte com han pujat els preus del lloguer en aquests darrers anys.
Però en l'era de les presses i les ànsies, la urgència i la impaciència són elements que poden arribar a fer-nos molt de mal. Estem avisats.
Tot inclòs
Per sorpresa de molts, hi ha veritables -que no pas autèntiques- oportunitats a Internet. Pisos de més de 120m2 en ple centre de la capital catalana per 700 euros al mes. Per si fos poc, les mensualitats ja inclouen les despeses d'electricitat, gas -si n'hi ha-, aigua i, fins i tot, Internet, televisió per cable i plaça de pàrquing. Una autèntica ganga, vaja.
Es tracta de pisos realment luxosos, moblats al detall i amb totes les comoditats possibles. Des d'àtics amb terrasses espectaculars i vistes de somni fins a dúplex de disseny als barris cars de Barcelona, típics d'un habitatge d'algun personatge famós, de pisos que mai hauríem pensat que podríem llogar. Ara bé, si ens hi fixem bé, en la majoria no coincideix el barri amb el carrer que publiquen.
4 de cada 10 ofertes són estafes
Aquesta és la gran estafa. I, el pitjor de tot, moltes persones hi piquen de ple. De fet, tot i que les plataformes d'Internet dedicades a això han assegurat a El Nacional que "parlem de xifres molt i molt baixes" d'engany, de les 35 consultes que ha realitzat aquest mitjà, 13 han estat fraus i només s'han rebut dues trucades de pisos vertaders. Dit d'una altra manera, 4 de cada 10 ofertes han resultat enganys.
'Modus operandi'
Els estafadors tenen clar i molt per la mà el 'modus operandi' d'aquestes operacions. El primer pas que segueixen és penjar a alguna de les plataformes citades un pis espectacular, per un preu molt baix i que, a més, inclou totes les despeses en el pagament. El preu pot anar des dels 300 euros als 800, tot depenent -o no- de l'espectacularitat del pis.
A partir d'aquí, l'usuari es pot trobar amb dues opcions. La primera és ràpida: trobes el pis que busques i, quan es prova d'enviar un correu per visitar-lo, immediatament la pàgina t'informa que l'anunci ja no està publicat. Gràcies als filtres que apliquen aquestes plataformes, "davant de la mínima sospita, es dóna de baixa", expliquen fonts d'Idealista a El Nacional. La majoria només estan visibles pocs minuts, com l'habitatge que es pot veure a continuació, gràcies a l'aplicació de diferents filtres que serveixen per detectar-ho.
En cas que la plataforma no detecti directament el frau, l'empresa pot enviar a l'usuari un correu anunciant-lo que s'ha procedit a eliminar l'oferta en "sospitar que es tracta d'un anunci fraudulent i no poder verificar totes les dades". Aquest sol ser el procediment de totes aquestes plataformes que, recorden, no intervenen en les comunicacions entre el llogater i l'arrendatari.
Ara bé, si els estafadors tenen la "sort" de passar aquests filtres, poden contactar amb l'interessat directament per correu electrònic. Arribats a aquest punt, aquestes companyies de lloguer immobiliari no poden fer res més per controlar la situació.
El llenguatge dels missatges és estrany, està traduït directament de Google Translate
És llavors quan l'usuari rep un simpàtic correu del suposat propietari, on li explica la seva vida -literalment- i els motius pels quals no pot viatjar a Barcelona en aquest cas que ens ocupa. El llenguatge dels missatges sol tenir un to estrany perquè normalment solen ser traduccions fetes per algun traductor automàtic, com Google Translate. Això si el propietari no parla directament en anglès o en algun altre idioma.
"Hauràs de parlar amb la meva filla perquè és el seu pis, però en aquest moment no podrà ser perquè està al novè mes d'embaràs", diuen
Després de subratllar com d'"important és creure que ets un llogater potencial", i de fer un relat de qüestions relacionades amb la seva vida personal -com, per exemple, que "hauràs de parlar amb la meva filla perquè és el seu pis, però en aquest moment no podrà ser perquè està al novè mes d'embaràs", que està des d'ahir a la nit a l'hospital i que "ben aviat seré un feliç avi" [excusa que, d'altra banda, en el procés d'investigació d'aquest mitjà han posat dues persones diferents]-, demanen una sèrie de dades que mai cap agència ni propietari demanarà al seu futur inquilí en un primer moment, com l'adreça on viu en l'actualitat o una còpia del DNI. I això només per visitar l'habitatge.
El més impactant de la història, però, és la quantitat de diners que demanen només per veure el pis. Els estafadors juguen amb la confiança que donen a l'usuari ja d'entrada i és llavors quan aprofiten per dir que, com que viuen fora del país i han d'estar segurs que no caurà en mans d'estafadors, necessiten fer-ho a través d'Airbnb o Wimdu.
En un primer moment, exigeixen -generalment- dos mesos de lloguer i un de fiança per avançat només perquè l'agent d'alguna d'aquestes dues empreses reculli les claus i programi una cita amb el futur llogater per ensenyar-li el pis. Aquest és el procediment.
Fins aquí, el tracte amb l'arrendatari és exquisit i acurat. Però en el moment que l'usuari es nega a pagar aquests diners és quan se'ls comença a veure el llautó.
En aquest cas van provar d'arreglar-ho quan aquest mitjà va dir a la suposada propietària d'un dels pisos que no podia pagar tants diners i que, a més, no tenia pressa per esperar a veure el pis. La presumpta estafadora va respondre amb un "així no, gràcies".
L'excusa: "Si has d'esperar que torni a Espanya, el pis ja s'haurà llogat"
Ara bé, no va trigar ni cinc minuts a enviar un nou correu electrònic justificant-se, emplaçant l'usuari a fer els passos perquè, destaquen, "si has d'esperar que torni a Espanya, l'apartament ja s'haurà llogat". El més curiós de tot plegat és que quan des d'El Nacional se li va dir que no hi havia cap problema a esperar que tornés de l'estranger, ella va contestar que "si vostè és una persona responsable, no s'ha de preocupar per la meva arribada a Espanya".
Caure en la trampa
Hi ha diferents nivells d'estafes: algunes estan molt treballades i d'altres no tant. Els fraus que més colen solen estar molt perfilats. En alguns casos, el fals propietari arriba a realitzar feines veritablement elaborades com crear webs de phishing que suplanten la identitat de plataformes com Airbnb o Wimdu.
Els estafadors creen webs de 'phishing' que suplanten la identitat de plataformes com Airbnb o Wimdu
Per això és molt important fixar-se bé en la URL i, en cas que s'estigui consultant des del mòbil, tenir present que si tens l'aplicació instal·lada, però no aconsegueixes obrir l'enllaç amb ella, és perquè està piratejat.
Si es volia llogar un pis per un any, s'havien d'abonar quasi 10.000 euros només per visitar-lo
Aquestes pàgines estan tan ben confeccionades que tenen un xat propi -també idèntic al del web inicial- i que, a més, no el porta un robot, sinó que respon una persona de carn i ossos. Quan aquest mitjà va provar d'arribar a l'últim pas abans de fer el pagament, es va trobar amb un nou element encara més esgarrifós. Si es volia llogar un pis per un any, s'havien d'abonar quasi 10.000 euros només per visitar-lo.
Davant d'això, es va decidir iniciar la conversa pel xat per preguntar si hi havia cap opció de veure el pis abans de fer el pagament.
Sense fer-ne cas, el suposat agent d'Airbnb continuava insistint que s'havia de fer el pagament per aquests mitjans i, davant la insistència d'El Nacional, assegurava que "ens sap greu, però si vols utilitzar els serveis d'Airbnb has de saber que s'ha de fer el pagament des del principi". També recordava que aquest dipòsit ens seria retornat en cas que decidíssim no quedar-nos el pis.
Després que insistís que s'omplís l'apartat del període de temps que volíem viure al pis, i que la quantia s'elevés fins a 9.798 euros, se li va preguntar si s'havia de pagar aquesta xifra desorbitada i ell ens va emplaçar a contactar directament amb el propietari per explicar-li la situació.
En sentir-se descobert, el suposat agent no va respondre més i la pàgina de 'phishing' va ser eliminada a l'instant
Al qüestionar-li si el contacte amb ell l'havíem de fer des d'Airbnb o des d'aquesta web suplantada anomenada reserva-online.es, el suposat agent no va respondre més i la pàgina de phishing va ser eliminada a l'instant.
Factures falses
L'usuari que pica en aquests enganys, i acaba regalant gratuïtament totes les seves dades als defraudadors, rep llavors la factura falsa d'Airbnb o Wimdu. La factura és idèntica a les originals, tret que alguna vegada s'oblidin de pitjar el botó Control del teclat perquè la imatge dels logotips quedi ben quadrada.
Precisament per això és molt important fixar-se bé en el correu electrònic que envia les factures. Aquests rebuts van ser enviats des del correu info.airbnb-ltd@europe.com o service@wimdu.residential-trust.com. Si hi parem atenció, veurem que el domini no és l'original, es a dir, tot el que hi ha darrere l'@ no prové de les plataformes reals perquè, en el primer cas, ni tan sols hi posa Airbnb.
En el segon cas, el defraudador va enviar, fins i tot, una còpia del contracte signat, totalment creïble i realista perquè inclou totes les dades. Totes menys el telèfon mòbil, que ell mateix havia tapat.
Avís per a navegants
Per evitar ser víctima d'una estafa és molt important que la pressa no jugui en contra nostra i tenir present que mai s'han de lliurar diners per anticipat abans de veure un pis.
Mai s'han de lliurar diners per anticipat abans de veure un pis
Fonts d'Airbnb han volgut deixar clar en declaracions a aquest mitjà que "el tema de les estafes no és una cosa nostra", així com que ells són "una víctima més", i recorda que "ni els anuncis estan a les pàgines d'Airbnb, ni les persones que fan aquestes pràctiques són d'Airbnb", sinó que "s'aprofiten de la marca". Precisament per això, l'únic que poden fer és informar els usuaris.
En aquest sentit, Airbnb avisa, en primer lloc, que la seva plataforma -igual que Wimdu- no serveix per llogar pisos per a llargs períodes de temps, sinó que són webs que es dediquen al lloguer turístic.
I, en segon lloc, no s'ha de sortir mai de la plataforma per fer un pagament, és a dir, si et demanen que facis una transferència perquè no es pot enviar tanta quantitat de diners mitjançant el seu web no ho facis perquè el més probable és que no tornis a veure aquests diners mai més. Ni els diners, ni el pis.