L'informe anual del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) sobre els anuncis de joguines emesos durant la campanya de Nadal constata un augment notable dels estereotips femenins, que suposen el 88,8% del total, és a dir 9 de cada 10 estereotips són femenins amb un increment de 20 punts percentuals respecte de l'any anterior.
En el seu conjunt, però, s'observa que la televisió ha moderat el nombre total d'estereotips per la reducció dels masculins i que s'ha arribat al nivell més baix registrat pel CAC, tot i que aquesta distribució no ha sigut igualitària entre els dos sexes.
Les dues representacions d'estereotips femenins amb més presència corresponen a relats de nenes jugant només amb nenes i a nenes jugant amb nines, els mateixos que en l'informe de l'any passat però enguany amb un augment del nombre de representacions.
En els anuncis protagonitzats només per nenes, en el 84,9% dels casos les nenes apareixen amb nines, ninos, animals i mascotes (gossos, gats, ocells, unicorns i altres animals fantàstics). Més de la meitat dels anuncis només de nens situen l'acció en interiors i utilitzen una tonalitat clara, amb colors pastel i roses.
El CAC ha analitzat els anuncis de joguines emesos a TV3, el Super3/33 i 8tv en el període entre el 10 d’octubre de 2018 i el 5 de gener de 2019. En total s’hi van emetre 186 anuncis diferents.
Youtubers infantils
Una segona dada destacada és que el CAC per primer cop ha inclòs YouTube en la mostra i ha detectat la presència de youtubers infantils, que reprodueixen els estereotips de gènere de la televisió amb l'agreujant que tenen audiències massives.
Es va seleccionar una mostra de 6 canals de promoció de joguines. Tots els canals estan protagonitzats per infants, estan editats per professionals, esta ubicats a territori espanyol i tenen un nombre elevat de subscriptors (superior a 750.000). En total, es van analitzar 151 vídeos, que, en el període esmentat, van tenir més de 350 milions de visualitzacions.
Menors d'edat
L'estudi també ha quantificat els anuncis televisius on només hi ha protagonistes menors d'edat, la qual cosa ha passat en 178 del total de 186 anuncis. El resultat és que gairebé la meitat (el 48,3%) correspon a nenes, una xifra que contrasta amb la publicitat protagonitzada estrictament per nens, que registra un percentatge molt inferior (7,3%). El protagonisme compartit es dona en el 44,4% restant.