Passatgers corrents, diverses cares malhumorades, informadors intentant posar ordre i una àmplia flota de busos amunt i avall són els protagonistes aquest dimarts als voltants de l’estació de tren de Sant Vicenç de Calders, un dels punts calents d'aquest pla especial de mobilitat que s'ha posat en marxa aquest dimarts pel tall de trànsit al túnel de Roda de Berà per les obres del Corredor Mediterrani. L'estació de tren de Sant Vicenç de Calders és on arriben els autobusos llançadora procedents de les comarques de Tarragona i les Terres de l'Ebre, i és on els usuaris tornen a agafar el tren. El dispositiu de busos ha estat “un estrès màxim” per a diversos viatgers, que lamenten que “mai és possible arribar a l’hora a la feina”. Aquest operatiu serà vigent fins al març.
Els passatgers que volen anar a la capital catalana han arribat a Sant Vicenç de Calders en bus per agafar després un Rodalies que els permeti completar el viatge. Els que viatgen cap al sud, esperen els busos per completar el seu desplaçament, enmig d’un caos, perquè cada destí té una línia de bus alternatiu específica. A l’operatiu extraordinari pel tall a Roda de Berà, a partir de les 8 h s’hi ha sumat el tall diari de l’R4 entre Sant Vicenç de Calders i Vilafranca fins a les 19 h, també degut a les obres del Corredor del Mediterrani.
⚠️Avui comença el pla alternatiu de transport programat amb motiu de les obres de millora de la infraestructura al túnel de Roda de Berà.
— Rodalies Obres Roda Berà (@RodObresBera) October 1, 2024
👉🏻El servei de les línies R13, R14, R15, R16 i R17 inicien el seu servei seguint l'operativa planificada.
🔗https://t.co/psk4rMtjP8 pic.twitter.com/ozSTE1tmeZ
Les autoritats prometen millores
A primera hora del matí, el director de Rodalies, Antonio Carmona, el president de Renfe, Raül Blanco, i el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, s'han desplaçat personalment fins a Sant Vicenç de Calders, per seguir de prop el dispositiu. Tots ells han celebrat que estigui funcionant correctament i que s'estigui informant degudament els usuaris. El dispositiu funciona amb força normalitat perquè molts usuaris han sortit amb més antelació per ser previsors, han buscat vies alternatives de transport, com l'AVE o el cotxe particular, o, si han pogut, han optat pel teletreball. Així doncs, molts busos sortien mig buits de Tarragona, perquè molts usuaris han decidit anar fins a Sant Vicenç de Calders en cotxe, cosa que ha provocat problemes de trànsit a la població.
Rodalies farà “petits ajustos” per millorar el pla de transport alternatiu pel tall ferroviari a Roda de Berà, amb l’objectiu d’encaminar els usuaris més eficientment cap als seus destins o sincronitzar més els trens i els busos per evitar desajustos. Així ho ha indicat el director de Rodalies, Antonio Carmona, en una declaració als mitjans des de Sant Vicenç de Calders. Carmona ha dit que es posaran senyals a terra, i espais per a les files de gent. “Demanem disculpes pel canvi en la mobilitat de les persones, però és una inversió històrica del govern espanyol”, ha dit Carmona, que ha demanat als passatgers “capacitat d’adaptació”.
Si bé les autoritats asseguren que el dispositiu funciona correctament, els usuaris es queixen del garbuix d’autobusos maniobrant a primera hora a Sant Vicenç i dels centenars de persones buscant el seu transport. “És una barbaritat, no entenc com no han dissenyat una alternativa a tots els transbords de busos i trens”, s’ha queixat en Joaquim, que ha sortit molt aviat des de Cambrils amb un dels busos alternatius fins a Sant Vicenç, on s’afanyava per agafar un Rodalies de l’R2 Sud cap a Barcelona per anar a treballar. Entre els usuaris consultats per l’ACN, la gran majoria estaven assabentats del dispositiu alternatiu, però això no ha evitat el malestar. La Vanessa, que viatjava de Torredembarra a Sitges, on treballa com a professora d’institut, ha relatat que el seu bus ha arribat a Sant Vicenç amb 25 minuts de retard, respecte de l’hora anunciada. “Esperem que demà vagi millor, i prefereixo no pensar que ens esperen cinc mesos així”, ha assegurat.
Servei Avant Exprés entre Tortosa i Barcelona
Renfe ha incorporat aquest dimarts 1 d'octubre el servei Avant Exprés entre Tortosa i Barcelona, per connectar les Terres de l'Ebre i la capital catalana. El servei serà diari i tindrà una circulació per sentit. El servei s'ha estrenat de manera agredolça, ja que molts usuaris critiquen que això s'hagi fet justament ara, quan es preveuen importants problemes de mobilitat amb les obres del corredor mediterrani al túnel de Roda de Berà. Però, sobretot, l'elevat preu dels bitllets i abonaments respecte a altres usuaris de Catalunya. Un 40% més, segons ha calculat Diàspora Ebrenca, fet que se suma als greuges i queixes des del territori per la manca d'un transport públic de qualitat i preus assequibles. El primer trajecte de l'Avant cap a Barcelona ha sortit puntual de l'estació de Tortosa quan passaven cinc minuts de dos quarts de set de la matinada.
Diverses persones opten per l'alta velocitat per anar fins a Barcelona
El primer tren Avant que ha sortit aquest dimarts al matí (7:35 h) des de l'estació del Camp de Tarragona en direcció a Barcelona ha registrat una elevada afluència de passatgers. Diversos d'aquests usuaris han explicat a l'ACN que habitualment es desplacen a la capital catalana en trens regionals, però avui han optat per aquest servei d'alta velocitat perquè es volien "assegurar" arribar "a l'hora" a la feina, coincidint amb el primer dia d'obres del corredor mediterrani al túnel de Roda de Berà.
Els usuaris de l'R-15, els únics que no fan transbord
Els usuaris de la línia R15, que enllaça Riba-roja d'Ebre amb Barcelona a través de Reus, són els únics que en els propers mesos no hauran d'estar pendents ni dels horaris dels autobusos ni de fer transbordaments, ja que, en principi, no baixaran del tren. Per això, aquests combois es desvien i passen per Valls. Així, els trens que surten de Reus no segueixen el recorregut cap a Tarragona com passa normalment, sinó que agafaran el camí cap a Lleida. Quan arriben a Picamoixons, aquests trens paren un moment perquè pugi un segon maquinista de maniobra, que anirà a la cabina del darrere, i el tren reprèn la marxa lentament com si seguissin el recorregut. Tot i això, només avancen uns metres fins que arriba al canvi de vies, de manera que el tren s'incorpora a la via de Valls i, per tant, continua cap a Barcelona. Aquest dimarts, primer dia d'aquesta nova estratègia, ja s'han registrat retards de fins a 50 minuts.